خانه / فرهنگی

چطور کم خونی را با طب سنتی درمان کنیم؟

با در پیش گرفتن تغذیه نامناسب و ناسالم که امروزه خیلی شایع شده است، همه افراد دچار بیماری‌های مختلف شده‌اند. از جمله بیماری کم خونی که امروزه بسیار زیاد شده است و عامل بسیاری از بیماری‌های دیگر شده است.

طب سنتی در مورد این بیماری توضیحات بسیاری زیادی دارد و ریشه و علل اصلی آن را نیز بیان می‌کند تا افرادی که دچار نیستند هم از آن جلوگیری کنند و کسانی که به این بیماری مبتلا هستند نیز با روش‌های طبیعی و سالم بتوانند به راحتی آن را درمان کنند.

کم خونی همان فقر دم است، در آن تعداد یا اندازه های گلبول های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته است.

از مهمترین مواد مغذی جهت خون رسانی که کمبود آن ها موجب بروز کم خونی می شود می توان به آهن ، ویتامین ب ۱۲ ، و اسید فولیک اشاره کرد.

از بین آن ها کم خونی ناشی از فقر آهن از شایع ترین کم خونی ها است . باید با تحریک مغز استخوان، خون سازی انجام شود و فقر آهن نیز درمان میشود.

تبدیل خون بلغمی به خون دم

بلغم خون خام است وقتی فرد کم خونی می گیرد بلغم بالا می رود و بدن پف می کند.

الف) ترک سردی ها و اصلاح تغذیه

ب) ماساژ کل بدن با روغن بنفشه کنجدی یا سیاهدانه

ج) بادکش گرم و پیاده روی تند

د) استفاده از کرسی

درمان تا ۴۰ روز بعد از برطرف شدن علائم کم خونی باید ادامه پیدا کند.

نکته: اسفناج عامل از بین برنده آهن بدن است و باعث آهن سوزی در بدن می شود به جای آن برگ چغندر مصرف شود.

نکته: دفع پروتئین علت دفع دم ( خون) است به خاطر سردی کلیه که باعث کم خونی و ورم بدن و افزایش بلغم می شود باید کلیه ها را گرم کرد به وسیله زنیان ، گردو، سنجد، بستن شال پشم طبیعی، سویق گندم، روغن مالی و….

پیشگیری از کم خونی

خوردن مواد غذایی که زود هضم می شوند و مواد غذایی بیشتری را باعث می شوند که بدن جذب کند و مواد زائد کم تری را در بدن تولید می کنند. این غذا ها را می توان نان با کیفیت، نخود، ماش، زرده تخم مرغ، انجیر و انگور را به عنوان این نوع غذا ها معرفی کرد.

و همچنین خوردن غذا ها و میوه هایی که خونساز هستند، این غذا ها و میوه ها به کیفیت و کمیت افزایش خون در بدن کمک می کنند. از جمله این غذا ها و میوه ها ،آلبالو، انگور، نخود، ماش، زرده تخم مرغ را می توان نام برد.

دسته ای از مواد غذایی هستند که باعث اصلاح و تقویت عملکرد گوارش یا کبد می شوند، و این امر سبب بهبود جذب آهن و ذخیره آن در کبد می شود. مانند میوه انار ، اما کسانی که از لحاظ گوارشی با دانه های انار مشکل دارند می توانند آب انار شیرین یا رب انار مصرف کنند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بیشتر بخوانید و بدانید: کم خونی چیست و چگونه به وجود می آید؟/ راه درمان و پیشگیری از کم خونی در طب سنتی

اولین دیدگاه را بنویسید