خانه / اقتصادی,

قیمت خانه‌های ۴۵ متری در تهران ؛ بالای 3 میلیارد!

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران طی مهرماه 1401 بالغ بر 43 میلیون و 720 هزار تومان بود که در مقایسه با مهر سال قبل 38.2 درصد افزایش یافته است.

بررسی بازار مسکن طی 9 سال اخیر (از سال 92 تا 1401) نشان می‌دهد روند افزایش قیمت در برخی سال‌ها لجام گسیخته و بالای 40 درصد بوده است. در مرداد سال 92 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران 3 میلیون و 834 هزار تومان بود که در پایان عمر دولت حسن روحانی متوسط قیمت به 30 میلیون و 970 هزار تومان بود؛ یعنی رشد حدود 710 درصدی طی 8 سال.

از مرداد سال گذشته تا مهرماه امسال نیز روند رشد قیمت مسکن ادامه داشته و حدود 41 درصد افزایش یافته است. تحولات ناخوشایند بازار مسکن شرایطی را به‌وجود آورده تا از یک سو ورود متقاضیان مصرفی به این بخش با دشواری‌ها فراوان روبرو شود و از سوی دیگر فشار بر قشر مستأجر را نیز بیشتر کند. این وضعیت باعث شده تا به اصطلاح یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن شاهد “سرسره بازی” در بازار اجاره مسکن باشیم. رانده شدن به حاشیه شهرها به واسطه عدم توانایی در پرداخت اجاره، پیامدی است که گریبان اجاره‌نشین‌ها را گرفته است.

اولین دیدگاه را بنویسید