خانه / برگزیده‌ها,

بیماری آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت است

آسم
آسم

به گفته دکتر جلال رحمانی،بیماری آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله کشور ما محسوب می‌شود. بیش‌از 340میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم هستند و پیش‌‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم، بیش از 100میلیون نفر افزایش یابد. در ایران شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان حدود 11درصد و در بزرگسالان 9درصد می‌باشد.

دکتر رحمانی خاطر نشان کرد: روزانه بیش‌از 1000نفر در جهان به‌علت بیماری آسم جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

در ادامه دکتر نسرین تنکابنی، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: باتوجه به شیوع بیماری آسم در دنیا، افزایش روزافزون مبتلایان و عوارض ناشی‌از این بیماری، اولین سه‌شنبه ماه می با هدف افزایش آگاهی آحاد جامعه و حساس‌سازی سیاست‌گزاران و مدیران حوزه سلامت به‌عنوان روزجهانی آسم نام‌گذاری گردیده­‌است. امسال که سی‌امین سالگرد این روز می‌باشد مصادف با 12 اردیبهشت گردیده است.

ایشان در ادامه افزود: باتوجه به ضرورت دستیابی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی آسم امسال، “مراقبت آسم برای همه” انتخاب شده‌است.

آمنه احدی­زاده، کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت عنوان کرد: اسم بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است و وجه مشخصه آن بروز حملات مکرر سرفه، تنگی نفس همراه با خس ­خس سینه و احساس خفقان است. این علائم به‌ویژه در هنگام ورزش، مواجهه با دود سیگار، هوای سرد، عفونت‌های و یروسی دستگاه تنفس و مواد حساسیت‌زا نظیر پوست یا موی حیوانات خانگی، مایت، قارچ‌ها، گرده‌ها و عوامل محرک مانند آلاینده­‌ای هوا، بوهای تند و شوینده‌ها تشدید می‌گردند.

احدی‌زاده در ادامه تأکید کرد: بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی شناخت عوامل خطرزای این بیماری‌ها و پرهیز از مواجهه با آنها است.

اولین دیدگاه را بنویسید