خانه / برگزیده‌ها,

گلاب و این همه خاصیت

به گزارش ایران اندیش؛ گلاب از عرقیات است که از خاصیت درمانی بسیاری برخوردار است، در ادامه با تمام خواص گلاب برای زیبایی، سلامت بدن، درمان بیماری ها و تمام آنچه باید درباره گلاب بدانید آشنا خواهید شد.

با خواص شگفت انگیز گلاب برای بدن آشنا شوید

گلاب به مایعی است که از تقطیر گل محمدی به دست می آید. فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب رایحه ی خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود. گلاب علاوه بر صنعت عطرسازی، فواید درمانی بسیاری دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… می باشد.

گلاب و این همه خاصیت

انواع گلاب

گلاب سنگین (درجه یک) :

در 100 میل لیتر از این گلاب 35 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب سبک (درجه دو) :

در100 میلی لیتر از این گلاب 15 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب دو آتشه :

برای تهیه گلاب دو آتشه پس از یکبار تقطیر و گلاب گیری روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را می ریزند.

گلاب سه آتشه (سه گل ) :

برای تهیه گلاب سه آتشه بر روی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می کنند.

گلاب پس آب :

برای تهیه گلاب پس آب به گل های دیگ بعد از یکبار گلاب گیری آب اضافه می کنند.

گلاب و این همه خاصیت

ترکیبات و ارزش غذایی یک بطری گلاب

گلاب گلاب سرشار از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول می باشد و دارای ترکیبات مفیدی مانند ترپن ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها و… است و ارزش غذایی یک بطری گلاب به صورت زیر می باشد:

  • کالری :80
  • کربوهیدرات :21 گرم
  • شکر :20 گرم
گلاب و این همه خاصیت

طبع گلاب

اگر بخواهیم به طور واضح‌تری بیان کنیم که گلاب گرم است یا سرد باید بگوییم که به طور کلی طبع گلاب گرم و معتدل است. یعنی طبع گلاب به صورتی است که اگر سرد مزاج آن را میل کند بدنش گرم، و اگر گرم مزاج آن را میل کند، بدنش سردی می‌گیرد.

مصلح گلاب

از مصلحات گلاب نبات و شکر است.

نحوه مصرف گلاب

از گلاب برای تهیه شربت گلاب، انواع کیک و شیرینی، انواع مربا، شله زرد، حلوا و چای گلاب استفاده می کنند. مهم ترین خاصیت گلاب آرام بخش بودن آن است و به همین علت از آن در مراسم های سوگواری استفاده می کنند. در ایام امتحانات نیز برای تقویت قوای عمومی و تجدید انرژی در بدن از گلاب استفاده کنید.

گلاب و این همه خاصیت

بیشتر بخوانید : با پیاز ریزش مو را درمان کن

چگونه گلاب اصل را تشخیص دهیم؟

۱-خرید از مکان‌های معتبر

در قدم اول سعی کنید گلاب و عرقیات خود را از مکان‌های معتبر تهیه کنید. گلاب کاشان از قدیم‌الایام معروف بوده و هست اما خود مردم کاشان هم می‌دانند که تمام گلاب‌هایی که در کاشان به فروش می‌رسد الزاماً خوب و باکیفیت نیستند و باید از مکان‌های شناخته‌شده گلاب و عرقیات طبیعی تهیه کرد.

۲- بررسی رنگ و شفافیت گلاب

گلاب اصل و باکیفیت شفاف و بی‌رنگ است و ناخالصی و رسوبی ندارد؛ بنابراین اگر ذرات معلقی درون گلاب دیدید به کیفیت آن شک کنید.

گلاب و این همه خاصیت

۳- بررسی عطر و بوی گلاب

اگر زمانی فرصت دیدن گل محمدی را از نزدیک داشتید، حتماً آن را بو کنید و عطرش را به خاطر بسپارید. گلاب اصل کاشان عطر گل محمدی دارد ولی این عطر ملایم است. اگر گلابی که می‌خرید عطر تندی دارد به کیفیت آن شک کنید و بدانید الزاماً عطر زیاد و تند نشان‌دهنده‌ی کیفیت گلاب نیست چراکه این عطر تند می‌تواند ناشی از اسانس‌های تقلبی اضافه‌شده به گلاب باشد. اما برای تشخیص بهتر می‌توانید مقدار کمی از گلاب را درون ظرفی ریخته و آن را بو کنید. اگر گلاب اصل باشد همین مقدار کم از گلاب بوی فوق‌العاده‌ای دارد و عطر آن در فضای اطراف ظرف می‌پیچد.

۴ – بررسی طعم گلاب

مقداری از گلاب را بچشید. مزه گلاب اصل تلخ و گس است اما این تلخی اذیت کننده نیست و سریع از بین می‌رود. هر چه قدر گلاب سنگین‌تر باشد و میزان گل محمدی بیشتری برای تهیه آن استفاده شده باشد گلاب تلخ‌تر است. مثلاً گلاب دو آتیشه مزه تلخ‌تری دارد؛ اما دقت کنید که مزه گلاب نباید به‌هیچ‌عنوان تند باشد و یا سر زبان را بسوزاند. گلابی که تقلبی باشد و اسانس داشته باشد سر زبان را می‌سوزاند. اگر می‌ خواهید اطلاعات بیشتری راجع به انواع گلاب کسب کنید، لطفا به مقاله گلاب دو آتیشه چیست مراجعه کنید.

۵- اما نکته آخر که باید بدانید

گذر زمان می‌تواند گلاب اصل را از تقلبی متمایز کند. گلابی که اصل و خالص باشد، ماندگاری بالایی دارد و یک سال بعد هم که در آن را باز کنید همچنان همان عطر و بوی قبل را دارد؛ اما گلاب‌های تقلبی که از اسانس در آن‌ها استفاده شده است بعد از مدتی عطر خود را از دست داده و مانند آب می‌شوند.

گلاب و این همه خاصیت

فواید گلاب برای درمان بیماری ها، زیبایی و سلامت بدن

می توان از فواید گلاب برای درمان بیماری ها استفاده کرد :

گلاب گلودرد را درمان می کند

پزشکان معمولا آنتی بیوتیک ‌ها را برای تسکین درد گلو تجویز می‌کنند، اما گلاب به عنوان یک درمان طبیعی می‌تواند اثربخش باشد و امتحان کردن این روش سنتی ضرری ندارد.

خواص گلاب برای صورت

از زمان ‌های بسیار قدیم خاصیت ضد باکتریایی گلاب مشخص شده بود به همین دلیل استفاده از آن بر روی پوست می ‌تواند التهاب و پف صورت کاهش دهد و به تدریج باعث از بین بردن جوش‌ های صورت که ناشی از آکنه هستند، شود. بسیاری از لوسیون‌ ها و کرم ‌های صورت حاوی مقادیری از گلاب هستند، پس چه بهتر که به طور خالص از این محصول شگفت انگیز استفاده کنیم.

گلاب و این همه خاصیت

گلاب درمان کننده انواع عفونت

گلاب دارای خاصیت ضدعفونی کننده قدرتمندی است که می‌تواند از ایجاد عفونت پیشگیری کند. به همین دلیل گلاب یکی از ترکیبات اصلی دارو‌های ضدعفونی می ‌باشد.

گلاب و این همه خاصیت

گلاب سرشار از آنتی اکسیدان

گلبرگ‌های گل و در نتیجه گلاب حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان هستند که این خاصیت فوق العاده می‌تواند سلول‌ها را در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد حفظ کند. رادیکال‌های آزاد که به دلیل سموم و آلودگی‌هایی ایجاد می‌شوند، می‌توانند خسارات جدی را به بدن وارد کنند که این مزیت گلاب از این امر پیشگیری می‌کند.

گلاب تسکین کننده بریدگی، سوختگی و زخم می‌ باشد

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، گلاب دارای خاصیت ضدباکتریایی است که این می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک شایانی کند. در هنگام ایجاد سوختگی یا بریدگی نیز باعث کاهش التهاب شده و ناحیه مورد نظر را به خوبی ضدعفونی می‌کند.

تقویت روحیه با گلاب

یکی دیگر از مزیت‌های عالی گلاب این است که دارای خواص ضد افسردگی و کاهش دهنده اضطراب می-باشد. آزمایشی در سال ۲۰۱۱ روی تعدادی موش انجام شد که نشان داد گلاب با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی می‌تواند عضلات موش را شل کند که در نتیجه منجر به اثرات ضد افسردگی و اضطراب در آن‌ها شد.

گلاب و این همه خاصیت

گلاب تسکین دهنده سردرد

این درمان اثبات شده امروزه در آروماتراپی‌ها بسیار رایج شده است. استنشاق گلاب می‌تواند تا حد زیادی سردرد را کاهش دهد و روش دیگر استفاده از کمپرس گلاب است که باید به مدت ۴۵ دقیقه روی پیشانی قرار گیرد. نتایج مثبت این درمان را اکثریت افرادی که از سردرد رنج می ‌بردند، بیان کردند.

خواص ضد پیری گلاب

تقریبا همه محصولات زیبایی موجود در بازار با هدف کاهش چین و چروک عرضه می‌شوند. اما اگر گلاب جایگزین محصولات شیمیایی شوند، بی شک علاوه بر اثرگذاری بیشتر، شما از یک ماده کاملا طبیعی استفاده می ‌کنید. همچنین بسیاری از ماسک‌ های خانگی صورت، گلاب را به عنوان یک کاهش دهنده چین و چروک پیشنهاد می‌کنند.

گلاب اختلالات گوارشی را کاهش می دهد

در طب سنتی از گلاب برای کمک به هضم و کاهش ناراحتی‌های گوارشی استفاده می ‌شود. پژوهشی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که گلاب می‌تواند تاثیر به سزایی در هضم درست غذا بگذارد و همچنین مشکلات گوارشی را تسکین دهد. گلاب ترشح صفرا را به طور قابل توجهی بهبود می ‌بخشد که خود این موضوع به هضم غذا کمک فراوانی می‌کند.

گلاب و این همه خاصیت

راهکار‌های استفاده از گلاب

گلاب را می ‌توان به صورت موضعی روی پوست مالید و همچنین برای اثرگذاری بیشتر می ‌توانید آن را با یک روغن طبیعی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید و استعمال خارجی داشته باشید. برای تهیه دمنوش گلاب می‌توان از گلاب و یا گلبرگ ‌های گل سرخ استفاده کرد، این دمنوش عالی باعث هیدراتاسیون بدن شده و سبب تسکین ناراحتی‌های گوارشی و گلودرد نیز می‌شود.

تنها در صورت داشتن حساسیت نسبت به گلاب، خطر استفاده از آن وجود دارد، در غیر این صورت گلاب هیچ گونه ضرری برای افراد نخواهد داشت.

گلاب یک پاک کننده قوی برای پوست محسوب می‌شود، علاوه بر این می‌توانید گلاب را در بطری ‌های اسپری بریزید و روی دست، صورت و حتی بالش خود بپاشید که این کار نقش مهمی در کاهش استرس دارد.

اولین دیدگاه را بنویسید