خانه / برگزیده‌ها,

کبدچرب چگونه به وجود می‌آید؟

کبد چرب
کبد چرب

چاقی پیامد‌های منفی بر روی سوخت و ساز سلولی داشته و باعث پیشرفت التهاب و تبدیل کبد چرب غیر الکلی به التهاب کبدی می‌شود که مرحله غیر قابل برگشت این بیماری به حساب می‌آید. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که افراد با وزن طبیعی نیز در صورتی که چربی دور شکم آن‌ها از مقدار سالم بیشتر باشد به اندازه افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و باید مراقب بروز علایم کبد چرب باشند.

نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن میزان قند زیاد یکی از مضرترین مواد غذایی در ایجاد بیماری هستند. بدن ما انواع قند‌ها را به گلوکوز تبدیل می‌کند که بخشی از آن به عنوان سوخت برای عملکرد ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل اما جایی آغاز می‌شود که بدن گلوکز مازاد نیاز خود را به چربی تبدیل می‌کند و این چربی‌های اضافی در کبد ذخیره‌ خواهند شد.

مقاومت به هورمون انسولین به عنوان عامل اصلی در بروز و پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی به شمار می‌رود. مقاومت به انسولین باعث عدم توانایی ورود آن به سلول ها می شود که این مسئله به افزایش قند خون و دیابت منجر خواهد گردید. علاوه بر این، مقاومت به انسولین ارتباط مستقیمی با افزایش ذخیره سازی چربی در سلول های کبدی دارد. از همین رو، شانس ابتلا به بیماری چربی کبد در افراد مبتلا به دیابت یا چاقی بالاتر از سایرین خواهد بود.

اولین دیدگاه را بنویسید