خانه / برگزیده‌ها,

چگونه از سنگ لوزه پیشگیری کنیم ؟

سنگ لوزه
سنگ لوزه

سنگ‌های لوزه توده‌های کوچکی از بافت هستند که معمولاً در پشت گلو، درست در لوزه‌های پالاتین قرار دارند. آنها معمولاً از تجمع باقی مانده های غذا و رشد باکتری ها تشکیل می شوند.

اگرچه در ابتدا مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اما به مرور زمان باعث تورم، درد، احساس انسداد در گلو و مشکلات بوی بد دهان می‌شوند. با این حال، برخی از استراتژی ها به جلوگیری از تشکیل آنها و ترویج درمان آنها کمک می کند.

آنچه باید در مورد سنگ لوزه بدانید

سنگ های لوزه به عنوان سنگ لوزه نیز شناخته می شوند. آنها تشکیلاتی هستند که به دلیل کلسیفیکاسیون مواد مختلف در چین‌های لوزه‌های پالاتین ظاهر می‌شوند. به بیان دقیق تر، آنها از ذرات غذا، باکتری ها، مخاط و گلبول های سفید مرده تشکیل شده اند که در این ناحیه باقی می مانند.

اندازه‌های آن‌ها متفاوت است، تقریباً همیشه کوچک، اما می‌توانند به اندازه یک نخود هم برسند. آنها اغلب با چشم غیرمسلح به صورت توده ای سفید یا زرد دیده می شوند. با این حال، گاهی اوقات آنها در بافت عمقی لوزه ها قرار دارند که تشخیص آنها را دشوار می کند.

با این حال، برخی از تظاهرات بالینی وجود دارد که به شما کمک می کند به این مشکل مشکوک شوید. در میان آنها موارد زیر برجسته می شود:

بوی بد دهان درد گوش گلو درد لوزه های ملتهب مشکل در بلع غذا احساس انسداد در گلو

در بیشتر موارد، لوزه ها با گذشت زمان خود به خود دفع می شوند. علاوه بر این، با اجرای عادات بهداشتی خوب و برخی درمان های خانگی از بین می روند. با این حال، اگر آنها مداوم یا دردناک شوند، پزشک ممکن است برداشتن لوزه را به عنوان راه حل پیشنهاد کند.

این برداشتن لوزه ها با جراحی است که فقط برای مواردی که سنگ ها با راه حل های دیگر ناپدید نمی شوند، اختصاص دارد. این فرآیند سرپایی است، اما ممکن است منجر به خونریزی بعد از عمل شود. بنابراین، شامل مراقبت هایی است.

اقداماتی برای پیشگیری از سنگ لوزه ها

قبل از اینکه بدانید چگونه سنگ های لوزه را در خانه از بین ببرید، خوب است عادات سالمی را که می توانند به پیشگیری از آنها کمک کنند، برجسته کنید. در مورد این موارد، شایان ذکر است که همه آنها باید با هم اجرا شوند، زیرا یک چیز به تنهایی اثرات بلندمدتی نخواهد داشت.

بهداشت دهان و دندان را تقویت کنید

بدون شک عادات صحیح بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در پیشگیری از سنگ لوزه ها دارد. هم مسواک زدن و هم نخ دندان کشیدن به حذف باکتری ها و بقایای مواد غذایی که می توانند به این مشکل کمک کنند، کمک می کند.

یک متخصص توصیه می‌کند دندان‌هایمان را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنیم.او همچنین به اهمیت مسواک زدن زبان، استفاده از نخ دندان و مکمل دهان شویه های بدون الکل اشاره می کند.

از یک زبانه کش استفاده کنید

اگرچه مسواک زدن زبان یک گزینه معتبر برای از بین بردن تارتار است که روی سطح آن انباشته شده است، خراش دهنده ها به دلیل کارایی خود در این کار برجسته هستند. در مطالعه‌ای که انجام شد،این ابزار نتایج بهتری در حذف ترکیبات گوگردی فرار روی زبان نشان داد.

مراقب رژیم غذایی خود باشید

عادات غذایی می تواند باعث بهبود یا بدتر شدن شرایط در مورد سنگ لوزه ها شود. در حالی که برخی از غذاها به حفظ سلامت حفره دهان و لوزه ها کمک می کنند، برخی دیگر خطر عفونت، بوی بد دهان و رسوبات را افزایش می دهند.

این مورد در مورد غذاهای سرشار از قند است که باکتری های دهان را تغذیه می کند و منجر به تولید مواد اسیدی می شود که بر میکروبیوتای دهان تأثیر می گذارد. مصرف فراوان آن خطر ابتلا به جرم، پلاک باکتریایی و پوسیدگی را افزایش می دهد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشک یک اقدام پیشگیرانه است که نباید نادیده گرفته شود. در حالت ایده‌آل، بازدیدها باید هر 6 ماه یا در صورت نیاز متخصص، زودتر تکرار شوند. در مطب دندانپزشک، متخصص تمیز کردن عمیق‌تر دهان را انجام می‌دهد و بررسی می‌کند که آیا عوارض مرتبط با تونسیلولیت وجود دارد یا خیر.

چگونه سنگ لوزه را در خانه از بین ببریم؟

به طور کلی، سنگ‌های لوزه به درمان خاصی فراتر از عادات بهداشتی نیاز ندارند. آنها تقریباً همیشه پس از مدت معینی خود به خود ناپدید می شوند.

با این حال، اگر متوجه حضور آنها شدید، برخی از درمان های خانگی می توانند به از بین بردن آنها کمک کنند. گزینه ها به شرح زیر است.

آبکشی با سرکه سیب

در طب عامیانه، سرکه سیب را کمکی برای کاهش حضور باکتری در دهان می دانند. در این رابطه، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دارای اثرات ضد میکروبی است که به از بین بردن باکتری‌های دهان مانند باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در دهان کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در هر صورت باید توجه داشت که در حالت خالص قابل استفاده نیست. ایده آل این است که یک قاشق غذاخوری (10 میلی لیتر) را در یک لیوان آب گرم (200 میلی لیتر) رقیق کنید. این به این دلیل است که اسیدهای آن با آسیب دائمی به مینای دندان مرتبط است.

آبیاری کم فشار

وقتی لوزه‌ها سطحی هستند، استفاده از آبیاری کم فشار ممکن است برای از بین بردن آنها کافی باشد. برای این کار کافی است دستگاه را به سمت رسوبات موجود در گلو بگیرید. پس از شل شدن لوزه، آن را تف کنید و از رفتن آن به پشت گلو جلوگیری کنید.

مکمل های سیر

سیر طبیعی و مکمل های مشتقات آن می تواند به از بین بردن سنگ لوزه کمک کند. به دلیل خواص ضد میکروبی آن، مصرف آن با مهار باکتری هایی که باعث این وضعیت می شوند مرتبط است. اما باید در نظر داشت که عطر آن قوی است و باعث بوی بد دهان می شود.

قرقره کردن با آب نمک

بر اساس یک مقاله‌ای که منتشر شده،قرقره کردن با نمک به کاهش تورم و ناراحتی در حضور سنگ‌های لوزه کمک می‌کند. برای این کار کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس، می توانید آن را برای چند دقیقه بچرخانید و مایع را خارج کنید.

گوش پاک کن

برخی از افراد سعی می کنند با کمک پنبه سنگ لوزه را خارج کنند. این گزینه معمولا زمانی معتبر است که سنگ ها قابل مشاهده باشند. با این حال، بسیار مراقب باشید، زیرا این روشی است که در صورت استفاده تهاجمی می تواند باعث آسیب شود.

توصیه می شود قبل از قرار دادن سواب کمی آن را مرطوب کنید. اگر پس از چند بار تلاش، حساب دیفرانسیل و انتگرال از بین نرفت، بهتر است متوقف شود.

روغن ضروری

برخی از روغن‌های ضروری، مانند روغن درخت چای، روغن میخک یا روغن آویشن، دارای خواص ضد میکروبی هستند که به تمیز نگه داشتن دهان کمک می‌کنند. کاربرد آن‌ها به عنوان شوینده برای مبارزه با باکتری‌های مرتبط با لوزه‌ها مفید است. با این حال، هنگام استفاده از آنها باید احتیاط کرد.

آنها به خودی خود تحریک کننده هستند و می توانند باعث ناراحتی شوند. بنابراین، توصیه می شود حدود 8 تا 10 قطره در هر لیوان آب رقیق شود. پس از قرقره، باقیمانده باید خارج شود.

آیا راه های دیگری برای از بین بردن سنگ لوزه وجود دارد؟

علاوه بر درمان های ذکر شده در بالا، روش های دیگری نیز برای از بین بردن سنگ لوزه ها استفاده می شود. برای مثال، خرید کیت خاصی برای حذف سنگ‌های لوزه با ساکشن در داروخانه‌ها امکان‌پذیر است. البته باید بدانید که چگونه از آن به خوبی استفاده کنید تا آسیب نبینید.

هنگامی که تشکیل سنگ ها به دلیل رشد غیر طبیعی باکتری در دهان باشد، پزشک ممکن است درمان با آنتی بیوتیک ها را پیشنهاد دهد. علاوه بر این، در صورت وجود تورم، ممکن است داروهای ضد التهابی توصیه شود. در هر صورت، استفاده از دارو فقط باید با نسخه باشد.

چه چیزی را به خاطر بسپاریم؟

وجود سنگ های لوزه ناراحت کننده است و ما را از وجود باکتری ها و بقایای مواد غذایی آگاه می کند. این اغلب با اجرای عادات بهداشتی خوب از بین می‌رود. با این حال، به دلیل شکل لوزه ها، برخی افراد ممکن است آنها را به طور مکرر تجربه کنند.

وقتی درمان‌ها و اقدامات خودمراقبتی مؤثر واقع نمی‌شوند، پزشک ممکن است احتمال برداشتن لوزه‌ها را ارزیابی کند. در هر صورت، ارزیابی حرفه ای برای اطمینان از مداخله مناسب کلیدی است.

اولین دیدگاه را بنویسید