خانه / برگزیده‌ها,

چرا نباید یک وعده غذایی را حذف کنیم؟

رژیم غذایی
رژیم غذایی

در واقع، هر یک از وعده‌های غذا در تعادل نیازهای بدن نقش دارند و حذف هر یک نه‌تنها کمکی به لاغری نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز بیماری‌‌های مزمن نیز خواهند بود.

بنابراین، در ادامه این مطلب به اتفاقاتی که در پی حذف یک وعده غذایی می افتد، پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

کاهش سطح گلوکز

حذف یکی از وعده‌های غذا باعث افت سطح قند خون می‌شود و افت انرژی در بدن اتفاق می‌افتد. گلوکز یا قند ماده‌ای است که تمام اندام‌ها برای عملکرد طبیعی خود به آن نیاز دارند و برای فعالیت مطلوب مغز نیز ضروری خواهدبود. طی 4 تا 6 ساعت پس از دریافت آخرین وعده غذا، انرژی موردنیاز مغز تحلیل می‌رود و علائم زیر بروز پیدا می‌کند:

  1. افت قند خون منجر به بروز احساس خستگی، بی‌حالی و کمبود انرژی می‌شود. زمانی که سطح انرژی مغز کاهش پیدا می کند، پیام‌هایی به بدن می‌فرستد که بعضی از عملکردها کم می‌شود.
  2. تولید کورتیزول در بدن افزایش پیدا کرده که در نتیجه حالت استرس و تحریک‌پذیری اتفاق می‌افتد.
  3. عملکردهای شناختی تغییر می‌کند و فرد احساس اختلال تمرکز، حافظه، توجه و به‌طور کلی افت توانایی‌های ذهنی دارد.
  4. زمانی که قند خون دچار نوسان زیاد است، رژیم غذایی نیز دچار عدم‌تعادل خواهد بود. در چنین شرایطی تمایل به تنقلات شیرین افزایش پیدا می کند و از طرفی امکان دارد فرد انرژی لازم برای تمرینات جسمانی نداشته ‌باشد.
  5. ترشح انسولین به‌عنوان هورمون تنظیم‌‌کننده قند خون نیز مختل می شود و زمینه ابتلا به دیابت در طولانی‌مدت افزایش پیدا می کند.
  6. با حذف یکی از وعده‌های غذایی هورمون گرسنگی نیز فعال می‌شود و ترشح لپتین؛ هورمون کنترل‌‌کننده اشتها، کاهش پیدا می کند که احتمال غذا خوردن زیاد در وعده بعد را تشدید می‌کند.

کند شدن روند متابولیسم

حذف هر یک از وعده‌های غذا موجب کند شدن روند متابولیسم بدن نیز می‌شود. در چنین شرایطی بدن مواد مغذی را ذخیره می‌کند و بنابراین کالری‌ها به‌ اندازه کافی مصرف نمی‌شوند. زمانی که بدن در حالت گرسنگی قرار می‌گیرد، در جستجوی منابع جدید انرژی است. متابولیسم بدن شروع به تبدیل چربی برای تولید انرژی می‌کند که ممکن است با حالت تهوع، یبوست، خستگی، فشار بر کلیه‌ها و افت فشار خون همراه باشد. به‌تدریج بدن به کمبود ریزمغذی‌ها عادت می‌کند و سعی در ذخیره‌سازی چربی‌ها دارد در حالی‌که عضلات تحلیل می‌رود.

توجه به گرسنگی واقعی؛ اصل مهم تناسب اندام

برای اینکه بدن بتواند عملکرد مطلوبی داشته‌باشد، لازم است سه وعده غذای اصلی میل شود و در صورت احساس گرسنگی، میان‌وعده نیز صرف شود. زمانی که ضعف و بی‌حالی ایجاد می‌شود نشانه واضحی برای کاهش انرژی بدن و ضرورت خوردن یک ماده‌ غذایی سالم است. در این میان، مصرف پروتئین‌ها در وعده صبحانه انتخاب عالی است زیرا احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کند و تمایل به ریزه‌خوری و تنقلات ناسالم را کاهش می‌دهد.

اولین دیدگاه را بنویسید