خانه / اقتصادی,

واردات خودروهای خارجی بخش عمده مشکل خودرو را جبران می‌کرد

خودرو
خودرو

سیدجواد حسینی‌کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد لزوم مدیریت بازار خودرو در سال جدید بیان کرد: بازار خودرو در چند سال گذشته به ویژه در سنوات اخیر بسیار پر تنش بوده است. لذا باید چند کار انجام می‌شد تا این شرایط سامان یاید.

وی افزود: اما برخی از این کارها از دست وزارت صمت نیز بر نمی‌آید. به همین دلیل ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تعیین کردیم که باید خودروهای دست دوم خارجی تا پنج هزار کارکرد وارد کشور شود اما متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام این بند را حذف کرد.
حسینی‌کیا ادامه داد: اگر واردات خودرو دست دوم خارجی انجام می‌شد احتمال داشت که بخش زیادی از مشکلات صنعت خودرو حل شود. راه دوم که ما بسیار پیگیر آن بودیم این بود که با ارزی که منشا آن مشخص است، هر فرد ایرانی بتواند خودرو وارد کشور کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: چنین کاری باعث می‌شد التهابات بسیار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر نقدینگی بازار خودرو به سمت تولید و اشتغال می‌رود. امروز اصلی‌ترین چالش ما این است که نقدینگی به سمت خودرو آمده است. اکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های مردم وجود دارد که برای گارانتی مراجعه نکرده‌اند.

او ابراز کرد: چنین امری نشان می‌دهد که گپ و فاصله قیمتی باعث هجوم جمعیت برای خرید خودرو شده است. سایپا در ثبت نام اخیر سایپا ۳۱ هزار نفر ثبت نام کرده‌ و گفته است که قرعه کشی ندارند و متقاضیان می‌توانند طبق زمان‌بندی ثبت نام کنند و بر اساس زمان مشخص شده خودرو خود را دریافت کنند.

حسینی کیا گفت: اما درصد ثبت نام برای خرید خودروهای سایپا نسبت به ایران خودرو بسیار پایین است. علتش هم پایین بودن گپ و فاصله قیمتی محصولات سایپا با بازار است. لذا در واقع فشار و التهابات بازار برای رانت و گپ قیمتی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهارداشت: امسال با توجه به جلساتی که کمیسیون صنایع با خودروسازان داشته است قرار است حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. این در صورتی است که خودروسازان می‌گویند قیمت ما باید به قیمت واقعی نزدیک شود یعنی توان تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری وجود دارد اما اگر قیمت خودروها به واقعیت نزدیک شود می‌تواند چنین تعدادی را تولید کند.

حسینی‌کیا درانتها خاطرنشان کرد: بنابراین حاصل این رفتار و تصمیمات، تنش در بازار است. هر چند وزارت صمت در حوزه صنعت خودرو تلاش‌های خوبی کرده و زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است. اما باید بتواند بازار را مدیریت کند و اجازه ندهد کانال‌های تلگرامی و کوچه پس کوچه‌ها به التهابات خودرو دامن بزنند و قیمت گذاری دلالی انجام شود.

اولین دیدگاه را بنویسید