خانه / برگزیده‌ها,

همه چیز درباره لاغری با بالن معده

معده
معده

پژوهشگر عالی پژوهشکده بیماری های غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه روش بالن معده یک روش کاهش وزن موقتی تلقی می شود و کاهش وزن در روش بالن معده زیاد نیست، مطرح کرد: چنانچه اندیکاسیون استفاده از آن علمی و دقیق باشد، روش مناسبی است و در غیر اینصورت توصیه نمی شود.
دکتر مریم برزین با بیان اینکه جراحی اسلیو و جراحی بای پس معده، دو روش جراحی بسیار شایع در جهان و ایران برای لاغری هستند به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: گذاشتن “بالن معده” که با هدف کاهش وزن انجام می شود خیلی شایع نبوده و جزء جراحی ها هم نیست و این کار را متخصص گوارش حین انجام آندوسکوپی انجام می دهد.

روش بالن معده موقتی است و برای افراد بالای 200 کیلو توصیه می شود

وی افزود: روش های اسلیو و بای پس معده تغییرات آناتومیکی و دائمی برای فرد ایجاد می کنند. اما بالن معده روشی است که معمولا برای مدت کوتاهی پزشک تشخیص می دهد که جسم خارجی در معده قرار گیرد و مدت زمانی که می تواند در معده نگهداری شود کمتر از یک سال است و سپس باید از معده خارج شود و تغییر آناتومیکی و همیشگی در فرد ایجاد نمی کند.

این متخصص درمان چاقی در خصوص افراد مناسب برای انجام بالن معده بیان کرد: بالن معده برای کسانی است که وزن خیلی بالایی دارند یعنی مثلا بالای 200 کیلو گرم هستند و قرار است عمل اسلیو و بای پس انجام دهند اما به دلیل وزن زیاد آمادگی ندارند، این افراد را برای مثلا شش ماهی بالن می گذارند تا طی این مدت 10 تا 15 کیلو کم کنند و پایین 200 کیلو شوند و شرایط بیهوشی عمل را راحت تر تحمل کنند.

گذاشتن بالن معده برای این گروه از افراد اصلا توصیه نمی شود

برزین گفت: البته برخی افراد هستند که وزن خیلی بالایی ندارند و کاندید جراحی های اسلیو و بای پس هم نیستند اما اصرار دارند که در مدت کوتاهی به دلیل داشتن مراسم خاص و دلایل شخصی وزن کم کنند، این ها نیز می توان به طور موقت برای دوره ای که می خواهند کاهش وزن داشته باشند، بالن معده بگذارند اگرچه توصیه های علمی و پزشکی و کتاب های جراحی این کار را توصیه نمی کند.

وی اضافه کرد: بالن معده مناسب افراد سالمند خصوصا بالای 70 سال نیست چون آن ها قرار نیست یکباره وزن کم کنند و این روش بیشتر در افراد میانسال انجام می شود آن هم به صلاحدید پزشک اما افرادی که به دلایل شخصی اصرار به انجام این عمل دارند، بیشتر گروه سنی جوان هستند که در متون علمی بالن معده مگر در مواقع خاص در این دسته سنی توصیه نمی شود.

پژوهشگر عالی پژوهشکده بیماری های غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنابراین روش بالن معده یک روش کاهش وزن موقتی تلقی می شود و کاهش وزن در روش بالن معده زیاد نیست و چون معده با چیزی شبیه بادکنک پر شده، فرد نمی تواند دیگر زیاد بخورد و اشتهایش کم می شود و احساس سیری می کند . البته مواردی از شکست روش بالن هم در برخی افراد دیده شده است.

عوارض بالن معده چیست؟

برزین گفت: زمانی که افراد بالن را از معده خارج می کنند تمام دلایلی که باعث می شده غذا نخورند از بین می رود و عارضه ی اصلی بالن برای افرادی که غیر علمی این کار را انجام می دهند این است که با آن بالن حجم معده شان بزرگتر شده و وقتی آن را در می آوردند احتمال اینکه وزنشان برگردد و حتی وزنشان بیشتر از مقداری شود که قبل از بالن داشته اند، بیشتر است.

وی ادامه داد: از دیگر عوارض کوتاه مدت گذاشتن بالن معده در افراد، احتمال عفونت، عدم تحمل و تهوع و استفراغ است که البته این عوارض خیلی شایع نیست. اصولا افرادی که تحت نظر و تشخیص پزشک روش بالن را استفاده می کنند، سال های بعد از برداشتن بالن هم مشکل خاصی برایشان ایجاد نشده و دچار عوارض خاصی نمی سوند.

این متخصص درمان چاقی تأکید کرد: در کل گذاشتن بالن معده اگر به طور علمی باشد، صد در صد با صلاحدید و پیشنهاد پزشک انجام خواهد شد و روشی ایمن است و اینکه به چه منظور قرار است انجام شود این مساله مهم است یعنی اندیکاسیون استفاده از آن اگر علمی و دقیق باشد، روش مناسبی است.

مریم برزین گفت:مثلا خانم و آقایی قرار است عمل دیسک کمر را انجام دهد، پزشک به این بیماران می گوید که با وزن بالا، نتیجه خوبی از عمل نمی گیرید و حتی امکان عمل وجود ندارد، به خاطر همین با مشورت با پزشک تغذیه یا جراح، به نتیجه می رسند که با گذاشتن بالن و کاهش حدود 15 کیلو می توانند کمر خود را جراحی کنند.

وی اظهار کرد: پس روش بالن را نمی توان به عموم توصیه کرد و افرادی که وزن های خیلی بالایی دارند و دچار بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون و غیره هستند و می خواهند به طور دائم از شر چاقی و بیماری ها رهایی پیدا کنند، بالن روش مناسبی برای آن ها نیست.

پژوهشگر عالی پژوهشکده بیماری های غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با مراقبت های لازم برای افرادی که بالن می گذارند، به بهداشت نیوز گفت : فردی که بالن معده می گذارد باید از نظر دریافت مکمل های غذایی تحت نظر پزشک تغذیه باشد تا در حین کاهش وزن، دچار سوء تغذیه نشود. مثلا اگر نمی تواند گوشت قرمز زیاد مصرف کند، مکمل های آهن یا مکمل های ویتامینی را به طور اضافه بگیرد.

اولین دیدگاه را بنویسید