خانه / برگزیده‌ها,

نکات طلایی پیشگیری از بروز مسمومیت با شوینده‌ها

مسمومیت با شوینده‌ها
مسمومیت با شوینده‌ها

دکتر مهسا فخر زارعی با بیان این که در چند سال گذشته با توجه به همه گیری بیماری کووید-19 در کشور، اهمیت شستشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است، افزود: به طوریکه با ضدعفونی سطوح و دستها و رعایت بهداشت، می توانیم به حفظ سلامت خود و خانواده کمک کنیم.

وی اضافه کرد: اما باید توجه کرد که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

وی توصیه کرد: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده و سپس استفاده کنید.

دکتر فخر زارعی ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و همزمان از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده کنید.

وی هشدار داد: اکیدا از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل خودداری کنید زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده هستند.

وی با بیان این که در صورتیکه فردی فراورده غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد با مرکز اورژانس 115و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس بگیرید، افزود: هرگز این فرد را مجبور به استفراغ نکنید و یا در صورت وخامت حال او از تنفس دهان به دهان استفاده نکنید.

وی به دور نگه داشتن ظروف سموم از دسترس کودکان تاکید و ابراز کرد: ‏ از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش نیز باید جدا خودداری کرد.

وی خاطر نشان کرد: ‏‏‏نزدیک به 90 درصد از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند بنابراین باید خانه را نسبت به بروز مسمومیت ایمن کنید.

اولین دیدگاه را بنویسید