خانه / اقتصادی,

نکات طلایی برای خرید آجیل سالم

آجیل
آجیل

دکتر نسرین امیدوار دکترای تخصصی علوم تغذیه جایگاه مغزها و دانه ها در الگوی غذایی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران را ویژه دانست و گفت: اقلیم متفاوت موجود در کشور زمینه را برای کشت و دسترسی بیشتر مغزها فراهم کرده است و علاوه بر این ایرانیان از مصرف دانه ها و مغزها به دلیل قابلیت نگهداری طولانی مدت و مصرف راحت استقبال می کنند.

وی با اشاره به اینکه مغزها و دانه ها سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن همچون انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و البته چربی هستند، ادامه داد: امروزه بسیاری از افراد سعی در مصرف متعادل چربی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی همچون مشکلات قلبی و عروقی دارند و از همین رو در خصوص میزان چربی موجود در آجیل نگران هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: دانه ها و مغزها منابع غنی از چربی های غیراشباع مورد نیاز بدن محسوب می شوند و اگر به اندازه مصرف شوند بسیار مفیدند. در حالی که چربی های اشباع ناسالم در منابع حیوانی و چربی های ترانس مضر در محصولات فرآوری شده وجود دارد، از همین رو مصرف متعادل دانه ها و مغزها مشکلی ایجاد نمی کند.

به گفته دکتر امیدوار، مصرف بیش از ۳۰ گرم مغزها و دانه های متنوع معادل با یک مشت دست که حاوی ۱۸۰ تا ۲۲۰ کیلوکالری است، توصیه می شود.

دکترای تخصصی علوم تغذیه در ادامه تصریح کرد: افراد، به ویژه گیاهخواران، باید مغزها و دانه های متنوع را در سبد میان وعده روز خود قرار دهند. همچنین بسیاری از افراد در فرآیند کنترل وزن یا پیروی از رژیم غذایی خاصی همچون کتوژنیک، در میان وعده های خود باید آجیل مصرف کنند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، رژیم های پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز مصرف مغزهای بدون نمک به میزان ۳۰ گرم در روز را توصیه می کنند.

وی میزان کالری دانه های طعم دار شده با پوشش های مختلف را نسبت به نوع خام یا بو داده بدون نمک بیشتر اعلام کرد و گفت: آجیل خام یا بو داده بدون نمک، سالم ترین انتخاب است، چراکه با فرآوری و افزودن پوشش های مختلف طعم دار و پفکی به دانه ها و مغزها و افزایش کالری، مواد مغذی آن ها رقیق می شود.

دکتر امیدوار با بیان اینکه در برخی مناطق برای افزایش مدت نگهداری دانه ها و مغزها، مجبور به نمک سود کردن آن ها هستند، اظهار کرد: آجیل های بو داده نیز به علت از دست دادن رطوبت اضافه، باید در جای خنک نگهداری شود و به طور کلی قرار دادن مغزها و دانه ها در مکان های گرم و مرطوب توصیه نمی شود، چراکه محلی برای رشد حشرات فراهم می کند و غیرقابل استفاده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اهمیت توجه به آلرژی زا بودن دانه ها و مغزها در برخی افراد، عنوان کرد: در صورت بروز حساسیت بر اثر استفاده از دانه ها و مغزها، مصرف باید به سرعت قطع شود.

وی در ادامه افزود: برخی افراد میوه های خشک از جمله کشمش و قیسی را با آجیل مخلوط می کنند که علی رغم مفید و مغذی بودن، انواع زرد و طلایی آن ممکن است آلرژی زا باشد، چراکه در برخی موارد برای بهبود رنگ و ظاهر این محصولات، با دود گوگرد آن ها را فرآوری می کنند.

دکتر امیدوار در این خصوص ادامه داد: گوگرد ماده ای حساسیت زاست، مصرف بیش از حد آن ممکن است سمی باشد و در افراد آلرژیک به این ماده منجر به مرگ شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، تولید کننده موظف است اطلاعات مرتبط با به کارگیری دود گوگرد در فرآوری محصولات را روی بسته بندی درج کند، اما در کشور ما این قانون وجود ندارد، از همین رو آگاهی مصرف کننده در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت آلرژیک بودن باید مصرف این مواد قطع شود.

دکتر امیدوار در پایان گفت: در برخی کشورها، آلودگی سالمونلا و اشرشیاکلی بر اثر مصرف آجیل گزارش شده است که بر اثر نحوه نگهداری و بسته بندی غیربهداشتی ایجاد می شود. بر همین اساس توصیه می شود آجیل به صورت بوداده ساده یا خام و در بسته بندی های کارخانه ای بدون دخالت دست، تهیه و مصرف شود.

اولین دیدگاه را بنویسید