خانه / برگزیده‌ها,

نشانه‌های هشدار کمبود ویتامین دی

ویتامین دی
ویتامین دی

کمبود ویتامین D خود را با علائمی نشان می‌دهد که عبارتند از:

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین کارکردهای این ویتامین در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن است. بنابراین بدن قدرت مقابله با التهاب، ویروس و باکتری‌های بیماری‌زا را پیدا می‌کند. اما وقتی دچار کمبود ویتامین D می‌شوید، قدرت مقابله با عفونت از بین می‌رود. پس طبیعی است که در زمان سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر اذیت شوید. در یک مطالعه مشخص شد مصرف مکمل‌های این ویتامین در دوز حداکثر ۴۰۰ (روزانه) می‌تواند خطر ابتلا به عفونت سیستم تنفسی را کاهش دهد.

خستگی

شاید تعجب کنید اگر بشنوید ویتامین D ارتباط نزدیکی با خستگی و ضعف بدن دارد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که پایین بودن سطح این ویتامین بر کیفیت زندگی، شادابی و سرزندگی تاثیر منفی می‌گذارد. در یک مورد مشخص شد خانمی که از خستگی مزمن روزانه شکاست داشت، دچار کمبود شدید ویتامین دی بود. زمانی که پزشک برای او مکمل ویتامین دی تجویز کرد و توانست سطح این ویتامین را به حد نرمال برساند، مشکل این خانم هم برطرف شد.

مطالعات دیگر بر روی زنان پرستا انجام شد که به کمبود ویتامین D مبتلا بودند. آنها روزانه خستگی بیش از حدی را تحمل می‌کردند که ناشی از کمبود این ویتامین بود. بنابراین توصیه می‌شود برای درمان بی حالی و خستگی روزانه نیم ساعت بدون استفاده از ضدآفتاب در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید. مصرف غذاهای حاوی این ویتامین هم در رفع خستگی موثر است.

درد استخوان و کمر

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین دی ابتلا به درد کمر است. استحکام استخوان و سلامت کمر ارتباط زیادی با این ویتامین دارد. در واقع بدن برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد که اگر مقدار آن از حد نرمال کمتر شود، به مرور زمان استخوان سازی در بدن متوقف می‌شود. یکی از دلایلی که افراد دچار پوکی استخوان می‌شوند، کمبود ویتامین دی است. از بین رفتن استخوان و ابتلا به پوکی استخوان هم از دیگر علائم کمبود این ویتامین است.

ریزش مو

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین دی ریزش شدید موهاست. این مشکل که اغلب به استرس هم نسبت داده می‌شود، با کمبود ویتامین D ارتباط دارد. در بسیاری از زنانی که کمبود ویتامین دی بیشتر است، همزمان ریزش شدید مو هم اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید زنانی که دچار کمبود این ویتامین بودند، وقتی درمان شدند، ریزش موی آن‌ها هم قطع شد.

درد عضلانی

اگر مدام دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، ممکن است به دلیل کمبود ویتامین D باشد. برخی از علائم نشان می‌دهد زمانی که فرد دچار کمبود این ویتامین باشد، گرفتگی عضلات در او اتفاق می‌افتد. این موضوع هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد و مختص سن خاصی نیست.

گیرنده ویتامین D در سلول‌های عصبی موسوم به nociceptors وجود دارد که باعث می‌شود درد را احساس کنید. کمبود این ویتامین منجر به حساسیت ناشی از تحریک مفاصل و گرفتگی عضلات می‌شود.

روحیه افسرده

روحیه افسرده یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین D است. بنابراین از ویتامین ضد افسردگی غافل نشوید. در یک مطالعه بر روی افراد مسن مشخص شد افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا بودند، نشانه‌های افسردگی را داشتند. محققان تحلیل کرده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین D برای افرادی که به کمبود این ویتامین مبتلا هستند، می‌تواند در درمان افسردگی‌شان موثر باشد. این مشکل بیشتر در ماه‌های سرد سال اتفاق می‌افتد.

اولین دیدگاه را بنویسید