خانه / برگزیده‌ها,

علت سرگیجه و سنگینی مداوم سر چیست؟

به گزارش ایران اندیش؛ برخی افراد بیشتر اوقات احساس سرگیجه و سنگینی در سر خود دارند که عوامل متفاوتی در پس آن قرار دارد.

به گزارش آی‌زندگی، سرگیجهٔ دَوَرانی یا واقعی (vertigo) حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از سایر انواع (dizziness) «گیجی یا سبکیِ سر» متفاوت می‌کند. در سبکی سر بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. بیمار می‌گوید سرم گیج رفت یا چشمهایم سیاهی رفت.

به نقل از میگنا، دلایل زیادی برای سرگیجه و سنگینی مداوم سر وجود دارد که در این گزارش برخی از شرایط پاتولوژیک که علائم آن شامل احساس سبکی سر همراه با سنگینی است را توضیح خواهیم داد:

علت سرگیجه و سنگینی مداوم سر چیست؟

1. آلرژی
آلرژی فصلی علائم زیادی مانند سنگینی سر، عطسه، خارش چشم و خستگی ایجاد می‌کند و هر یک از این علائم ممکن است به خصوص در هنگام گرفتگی بینی و سینوزیت باعث سرگیجه شود.

2. سردرد سینوسی
سردرد سینوسی به دلیل تجمع مایع در سینوس‌ها در اثر عفونت باعث احساس سنگینی در سر به خصوص در ناحیه پیشانی و زیر چشم می‌شود که در برخی نیز این سردرد با علائمی مانند سرگیجه، خستگی و سطح انرژی پایین همراه است.

3. عفونت گوش
عفونت گوش اغلب گوش میانی را درگیر می‌کند و معمولاً پس از آنفولانزا یا سینوزیت رخ می‌دهد. علائم عفونت گوش ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود که این علائم عبارتند از تب، سنگینی در سر، وزوز گوش و سرگیجه.

علت سرگیجه و سنگینی مداوم سر چیست؟

4. میگرن
میگرن یک اختلال عصبی است که با ایجاد احساس سنگینی در سربا علائم دیگری مانند سرگیجه، حساسیت به نور، استفراغ و شنیدن صداهای غیرعادی همراه است.

میگرن نوعی سردرد است که باعث درد قابل توجهی شده و به طور معمول با علائم هشدار دهنده خاصی آغاز می‌شود. برای برخی افراد، این علائم می‌تواند شامل درخشش نقاط نورانی باشد، در حالی که دیگران ممکن است احساس سرگیجه، گزگز دست و پا و یا سنگینی سر را تجربه کنند.

علت سرگیجه و سنگینی مداوم سر چیست؟

5. فشار خون بالا
فشار خون بالا، به خصوص به طور ناگهانی، می‌تواند باعث احساس سنگینی، سردرد و سرگیجه شود.

6. برخی افراد پس از صرف غذا احساس سنگینی سر و سرگیجه می‌کنند
پس از صرف غذا، به دلایل متعددی مانند خوردن قند یا پرخوری، مسمومیت غذایی یا حساسیت به برخی از مواد غذایی این علائم ممکن است ایجاد شود.

7. استرس

در جامعه ما استرس و اضطراب مشکل شایعی است و همه افراد ممکن است آن را تجربه کنند. سردرد تنشی اغلب می‌تواند موجب احساس سنگینی سر و خستگی فرد شود. در بسیاری از موارد، استرس منجر به سردرد تنشی می‌گردد. گاهی اوقات، سردرد می‌تواند با فشار سر آغاز شود. بسیاری از افراد آن را به صورت ” احساس سنگینی سر و فشار شدید” توصیف می‌کنند.

8. سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علت‌های احتمالی سنگینی سر است. سرگیجه به معنی دوران سر و احساس از دست دادن تعادل می‌باشد، به ویژه هنگامی که فرد سر خود را حرکت داده و یا از حالت دراز کش به نشسته تغییر وضعیت می‌دهد.

9. خستگی

بسیاری از افراد ممکن است خستگی را تجربه ‌کنند، اما برخی از افراد از احساس خستگی مداوم همراه با احساس سنگینی سر شکایت دارند. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات زمینه‌ای مانند مشکلات کلیوی و کبدی، بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، اختلالات عصبی، یا سندرم خستگی مزمن باشد. اگر شما به طور مکرر دچار سنگینی سر و خستگی می‌شوید، باید تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

اگر احساس سرگیجه و سنگینی در سر شما برای مدت طولانی ادامه دارد، به شما توصیه می‌کنیم برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید.

علت سرگیجه و سنگینی مداوم سر چیست؟

علائم و نشانه‌های سنگینی سر

علائم و نشانه‌های سنگینی سر تا حد زیادی به عوامل ایجاد کننده این مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال، در مورد میگرن، درد در یک طرف سر، همراه با حساسیت به نور و صدا رخ خواهد داد. در مورد خستگی که باعث سنگینی سر می‌شود، شما متوجه احساس خستگی خود خواهید شد. در بسیاری از موارد، سنگینی سر باعث تسلسل علائمی در بدن شما می‌شود، ابتدا باعث خستگی شما شده و به تدریج این خستگی در تمام اوقات رخ می‌دهد و در نتیجه سبب استرس و اضطراب شما می‌گردد. اضطراب نیز اغلب اوقات منجر به بی‌خوابی شما می‌شود.

در اینجا به برخی از علائم مختلفی که با احساس سنگینی سر همراه است، اشاره می‌کنیم:

  • سر درد ضربان‌دار
  • سنگینی سر
  • تهوع و استفراغ
  • تاری دید و دوبینی
  • حساسیت به بو، صدا و نور
  • مشکلات تمرکز
  • انرژی پایین
  • از دست دادن تعادل
  • درد مبهم در سر
  • فشار یا سفتی در پشت سر، دو طرف سر و یا پیشانی
  • حساسیت به لمس در عضلات شانه و گردن
  • افزایش تعریق
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • اسهال
  • بی‌خوابی

روش‌های تشخیص سنگینی سر

بسیاری از افراد برای سنگینی سر نیازی به درمان ندارند، زیرا تنها یک بار احساس سنگینی خفیف را تجربه می‌کنند و خود به خود برطرف می‌شود. اگر سنگینی سر به صورت منظم رخ دهد و همراه با علائم شدید و ناراحت کننده باشد، دریافت درمان‌های پزشکی ضروری است. مطلع کردن پزشک خود در مورد هر گونه علائمی که تجربه می‌کنید، حائز اهمیت است. برای این منظور می‌توانید علائمی که در طی روز تجربه می‌کنید، یادداشت کنید تا بعداً در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید. انجام یک معاینه فیزیکی و مطرح کردن سؤالاتی درباره علائم اغلب می‌تواند در تعیین علت ریشه‌ای احساس سنگینی سر به پزشک کمک کند. گاهی اوقات لازم است تا یک پزشک متخصص مانند متخصص مغز و اعصاب، به طور تخصصی مشکل شما را تشخیص داده و شما را تحت درمان قرار دهد. پزشک متخصص برای تشخیص اینکه سنگینی سر شما یک مسئله جدی است یا نه، ممکن است روشهای ام.آر.آی ، سی‌تی‌اسکن و یا احتمالاً کشیدن مایع نخاعی را تجویز کند.

اولین دیدگاه را بنویسید