خانه / برگزیده‌ها,

شایع ترین علت سوختگی در ایران بر اثر چیست؟

سوختگی
سوختگی

دکتر بهنام ثبوتی درخصوص آسیب های چهارشنبه آخر سال بر روی اطفال عنوان کرد: اطفال در چهارشنبه آخر سال، متاثر از عملکرد بزرگسالان دچار آسیب حوادث در اندام‌های مختلف از جمله دست، پا، چشم و سر و صورت شوند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل آموزش هایی که ارائه شده است میزان آمار حوادث کاهش یافته ولی همچنان عدد مطلوبی نیست. این مصدومیت ها در آینده کودک و شرایط شغلی و زندگی آنان تاثیرات منفی دارد.

ثبوتی تصریح کرد: آموزش رسانه ها بسیار مهم است، باید بحث چهارشنبه آخر سال فقط منعکس به اسفند ماه نشود، بلکه در طول سال باید آموزش داده شود و در برنامه آموزشی مدارس و دانشگاه ها، آموزش به طور مداوم با همکاری آتش‌نشانی و وزارت بهداشت اجرا شود تا بتوان از لحاظ آموزشی در سطح بالایی قرار گرفت. زیرا وقتی آموزش ارائه می شود تاثیر گذار خواهد بود و میزان عوارض کم می شود.

وی افزود: در گروه سنی کودکان و به خصوص نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۸ سال، آسیب ها بیشتر است، به خصوص در چشم و سر و صورت. ولی در طول سال روند سوختگی و شایع ترین علت در کشور؛ بالغ بر ۷۰ درصد بر اثر مایعات داغ است.

ثبوتی ادامه داد: این آسیب ها را در گروه سنی زیر پنج سال کمتر شاهد هستیم زیرا وابسته به عملکرد بزرگترها بوده و به طور مستقل به ندرت دچار حوادث می شوند. ولی در اثر سهل انگاری اعضای بزرگتر خانواده ممکن است به طور ثانویه دچار آسیب شوند که تبعات زیادی دارد و گاهی آسیب چشمی به قدری زیاد است که منجر به نابینایی می شود و آینده کودک را دچار مشکل می کند و یا حتی قطع شدگی اندام‌ها روی عملکرد فرد در جامعه اثر منفی می گذارد و معلولیت دائمی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه نخست این است که نهادهای مختلف بحث آموزش را جدی بگیرند، در رسانه یا هر مکانی آموزش پایه نخست این کار است. دومین مسئله بحث نظارت خانواده ها بر عملکرد بچه ها است که در این روز خاص زودتر به منازل برگردند و از کارهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

اولین دیدگاه را بنویسید