خانه / برگزیده‌ها,

در صورت مسمومیت با “قارچ‌های خودرو” چه کنیم؟

قارچ
قارچ

دکتر تورج جویباری با بیان اینکه با بیان اینکه حتی کارشناسان زبده گیاه‌پزشکی هم از روی شکل ظاهری و یا محل رویش قارچ‌های خود رو قادر به تشخیص سمی بودن یا نبودن این قارچ‌ها نیستند، گفت: توصیه ما این است مردم از خرید و مصرف قارچ‌های خود رو که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود اجتناب کرده و تنها قارچ‌های بسته بندی دارای مجوز سازمان غذا و دارو را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه علائم مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی به دو شکل زودرس و دیررس نمایان می‌شود، گفت: علائم زودرس که معمولا یک ساعت پس از مصرف این قارچ‌ها آغاز می‌شود به شکل دردشکم، تهوع و گاهاً اسهال است.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: علائم دیررس که خطرناک‌تر است نیز معمولا ۲۴ ساعت پس از مصرف قارچ‌های سمی ظاهر می‌شود که می‌تواند باعث نارسایی کلیوی و ریوی، تشنج و حتی مرگ شود.

وی عنوان کرد: توصیه ما این است اگر فردی با مصرف این نوع قارچ‌ها دچار علائمی شد، حتما به مراکز درمانی مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کند، به ویژه اگر دچار علائم دیررس شد و پس از ۲۴ ساعت این علائم ظاهر شدند.

وی در پایان بار دیگر بر عدم مصرف قارچ‌های خود رو که در فصل بهار در مراتع، زمین‌های کشاورزی، کنار درختان، کوهپایه‌ها و … رشد می‌کنند، تاکید کرد.

اولین دیدگاه را بنویسید