خانه / برگزیده‌ها,

در روز باید چه میزان آب بنوشیم؟

آب معدنی
آب معدنی

آب در ارگان هایی مانند ماهیچه، کبد و کلیه زیاد و در استخوان ها و دندان ها کم است. کلیه واکنش های بدن در محیط مایع بدن اتفاق می افتد. 55-65 درصد مایعات بدن داخل سلولها است در حالیکه 45-35 درصد آن خارج از سلولها قرار دارد. مایعات داخل و خارج سلولها در تعادل هستند و سیستم ها و ارگان های مختلفی این تعادل را برقرار می کنند.

میزان آب در بدن افراد براساس فاکتورهای مختلفی مانند سن، جنس ، تناسب اندام متفاوت است.

آب در هضم و جذب، انتقال به سلول و متابولیسم نقش دارد. آب درجه حرارت بدن را در حد نرمال نگه می دارد. آب از طرق مختلف از بدن دفع می شود:

دفع آب از کلیه: تحت شرایط نرمال آب عمدتا از کلیه دفع می شود. 95% ادرار شامل آب است. در مورد بزرگسالان در شرایط نرمال 1 تا 5/1 لیتر آب در روز از طریق ادرار دفع می شود.

دفع آب از دستگاه گوارش: مقدار مایعات ترشح شده از دستگاه گوارش روزانه حدود 8-5 لیتر است. عمده این آب بازجذب می شود. حدود 300-100 میلی لیتر از طریق مدفوع دفع می شود. اسهال می تواند دفع آب از روده را افزایش دهد.

دفع آب از سیستم تنفسی-دفع آب روزانه از ریه ها و پوست بین 1000-600 میلی لیتر متفاوت است. حدود 400-300 میلی لیتر این مقدار در هوای تنفسی و باقیمانده از پوست و عرق دفع می شود. گرما و فعالیت فیزیکی دفع آب را می افزاید.

افرادیکه در روزهای بسیار گرم کار شدید انجام می دهند دفع آب تا 12-5 لیتر در روز دارند.تحت شرایط نرمال کل دفع آب بزرگسالان حدود 2700-2500 میلی لیتر است. در شرایطی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، شیردهی و برخی بیماریها افزایش می یابد.

به چه میزان در روز باید آب و مایعات بنوشیم؟

این میزان بستگی به سلامت فرد، وزن و میزان فعالیت بدنی روزانه فرد دارد.در شرایط سلامتی، هر قدر وزن و یا فعالیت بدنی روزانه شما بیشتر باشد میزان نیازتان به آب و مایعات افزایش می یابد.

به عنوان مثال: نیاز فردی با وزن های زیر و فعالیت متوسط روزانه:

وزن 50-60 کیلو گرم، حدود 2-5/2 لیتر

وزن 70-80 کیلو گرم، حدود 3 -5/3 لیتر

وزن 90 -100 کیلو گرم، حدود 5/3 – 4 لیتر

وزن 110-120 کیلو گرم، حدود 5/4 – 5 لیتر

توجه داشته باشید که در موارد ابتلا به نارسایی کلیه و بیماری قلبی، این میزان بایستی، حتما با مشورت پزشک معالج تنظیم شود

اولین دیدگاه را بنویسید