خانه / برگزیده‌ها,

درمان جوش صورت در خانه

جوش صورت
جوش صورت

در طب سنتی هم داروهای گیاهی و روش‌های برای درمان جوض صورت وجود دارد که در ادامه بهترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. درمان جوش صورت با عرق کاسنی

ریشه کاسنی یک درمان طبیعی کاهش‌دهنده التهاب است که به دلیل داشتن بتاکاروتن مفید است. این ماده همچنین تولید کلاژن را نیز افزایش می‌دهد. تولید کلاژن، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند. همچنین به پرکردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها، پرشدن صورت، آبرسانی گونه‌ها و ایجاد ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند. استفاده از عرق کاسنی همچنین به برطرف‌کردن التهاب و ورم جوش‌های صورت کمک می‌کند.

عرق کاسنی به طور طبیعی حاوی اینولین است. استفاده موضعی از این ماده، به جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند. زمانی که از عرق کاسنی در مرطوب‌کننده‌های ضد پیری با فرمولاسیون خاص استفاده شود، می‌تواند به شما کمک کند پوستی بدون جوش، با ظاهری زیباتر، نرم‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

۲. درمان جوش صورت با گلاب

خواص ضدالتهابی گلاب می‌توانند به کاهش قرمزی پوست، جلوگیری از ورم بیشتر و تسکین درد ناشی از آکنه کمک کنند. بر اساس یکی از تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۱، گلاب سرشار از ویتامین C و فنولیک‌ها است که باعث شده درمان طبیعی و ضدالتهاب مؤثری برای آکنه التهابی باشد. این تحقیق همچنین نشان داد که خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریال گلاب می‌توانند به بهبود سریع‌تر بریدگی، سوختگی و جای جوش کمک کنند.

برای بهره‌مندی از خواص گلاب، یک پنبه نرم یا پد پنبه‌ای را در گلاب خنک بزنید و به‌آرامی روی پوست تمیز استعمال کنید. استفاده منظم از گلاب می‌تواند به جلوگیری از شکل‌گیری آکنه که ناشی از مسدود شدن منافذ پوستی است، کمک کند. علاوه بر این، گلاب یک تونر طبیعی است و نسبت به تونرهای پوستی حاوی الکل یا سایر مواد شیمیایی، به میزان کمتری پوست را خشک می‌کند.

۳. نعنا

نعنا یکی دیگر از روش‌های سنتی برای درمان جوش صورت است. منتول موجود در نعنا به‌عنوان یک مسکن طبیعی و عامل ضدالتهابی عمل می‌کند. این ماده می‌تواند چربی که منجر به انسداد منافذ می‌شود را از روی پوست پاک کند. نعنا به کاهش التهاب، قرمزی و درد ناشی از جوش‌های دردناک کمک می‌کند.

نحوه استفاده: چند برگ نعنا را با استفاده از مخلوط‌کن له کنید. حالا برگ‌های له‌شده و آب آنها را روی جوش‌ها قرار دهید. اجازه دهید ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ناحیه موردنظر بمانند و سپس با آب سرد بشویید.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از نعنا برای درمان سریع جوش صورت، مخلوط‌کردن آن با بلغور جو دوسر و ماست است. دو قاشق سوپ‌خوری برگ نعنا خردشده را با دو قاشق سوپ‌خوری پودر جو دوسر و دو قاشق سوپ‌خوری ماست ساده مخلوط‌کنید. از این مخلوط روی ناحیه آسیب‌دیده استتفاده کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را بشویید.

۴. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک ماده طبیعی و مومی‌شکل است که از دانه‌های درختچه جوجوبا گرفته می‌شود. ماده مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب‌دیده کمک می‌کند. این به این معناست که روند بهبود زخم (از جمله جای جوش) را تسریع می‌بخشد. برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند و قرمزی و ورم اطراف جوش‌های قرمز و جوش‌های سرسفید را کاهش دهند.

نحوه استفاده: روغن ضروری جوجوبا را با ماسک صورت ژل، کرم یا خاک رس مخلوط‌کنید و آن را روی جوش استعمال کنید. یا این که می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها استعمال کنید.

۵. رزماری

عصاره رزماری حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضدالتهاب دارند. مطالعات کمی وجود دارند که تأثیر عصاره رزماری روی آکنه را بررسی کرده‌اند. اما مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ روی موش‌ها و سلول‌های انسانی انجام شد نشان داد که عصاره رزماری می‌تواند التهاب ناشی از باکتری که منجر به بروز آکنه (پروپیونی باکتریوم آکنه) می‌شود را کاهش دهد.

اولین دیدگاه را بنویسید