خانه / فرهنگی

درد زیر شکم علامت چیست؟

درد شکم

، اندام های متعددی در این ناحیه هستند، بنابراین چندین احتمال وجود دارد که قسمت پایین شکم دچار درد بشود. در بیشتر موارد، توجه فوری و پزشکی مورد نیاز است، زیرا این درد ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد یا نیاز به درمان جراحی داشته باشد.

دیسمنوره یا دردهای قاعدگی:

دیسمنوره به درد در قسمت تحتانی شکم ناشی از قاعدگی گفته می شود . دردهای قاعدگی می تواند از ۱ تا ۳ روز قبل از شروع خونریزی رخ بدهد.

این یک نوع درد شدید است که در ناحیه تحتانی شکم یا پاها حس می شود. گاهی اوقات، با سردرد، حالت تهوع، یبوست یا اسهال و میل مداوم به ادرار کردن همراه است.

معمولاً در ۲۴ ساعت اول شدیدتر است و ممکن است تا ۲ الی ۳ روز پس از شروع قاعدگی نیز ادامه یابد. اگر دردهای قاعدگی شما شدید است و بهبود نمی‌یابد یا با علائم دیگر مانندخون‌ریزی شدید همراه است حتما باید برای درمان به متخصص زنان مراجعه کنید.

حاملگی خارج رحمی:

حاملگی خارج از رحم یکی از شایع ترین بیماریهای اورژانسی زنانه است که می تواند منجر به عوارض جدی شود. در این نوع بارداری تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می شود و معمولاً در لوله‌های فالوپ رخ می دهد.

پیچ خوردگی تخمدان:

درد در قسمت تحتانی شکم مرتبط با پیچ خوردگی تخمدان نادر است و اغلب با وجود کیست، عفونت لگنی، یا برخی شرایط در لوله‌های فالوپ مرتبط است. این درد نتیجه پیچ خوردگی اندام در حول محور خود است که باعث کاهش جریان خون می شود وشایع ترین تظاهرات بالینی آن به شرح زیر است:

درد در قسمت تحتانی شکم در سمت آسیب دیده

حالت تهوع

استفراغ

آندومتریوز

آندومتریوز وجود بافت آندومتر در خارج از حفره رحم است و معمولاً با درد مزمن زیر شکم، به ویژه در دوران قاعدگی یا تخمک گذاری ظاهر می شود.البته درد هنگام مقاربت، خونریزی از ناحیه تناسلی، خستگی مزمن و مشکلات روده ای نیز از دیگر علائم آن است و معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که مشکلات باروری رخ می دهد.

بیماری التهابی لگن:

بیماری التهابی لگن به دلیل عفونت دستگاه جنسی زنان (رحم، لوله‌ها و تخمدانها) است که می‌تواند باعث درگیری اندام‌های مجاور لگن شود. این بیشتر یک بیماری مقاربتی است و ممکن است فقط چند روز طول بکشد یا مزمن شود.

علائم آن معمولاً به صورت درد در قسمت پایین شکم است که می تواند بسیار شدید باشد. این ناراحتی معمولاً در دو طرف شکم وجود دارد و در حین رابطه جنسی بدتر می شود.
علاوه بر اینها علائم التهاب مجاری ادراری همراه با میل مکرر به ادرار کردن در برخی موارد نیز وجود دارد. ترشحات واژن نیز معمولاً بد رنگ و بسیار بدبو هستند.

عفونت های دستگاه ادراری:

عفونت دستگاه ادراری توسط باکتری‌هایی که در روده وجود ایجاد می‌شود و از طریق مجرای ادرار به سیستم ادراری می‌رسد. دلایل دیگری نیز وجود دارد، اما این شایع ترین آنها ست.

علائم بیماری به شرح زیر است:

سوزش یا درد هنگام ادرار کردن

ادرار تیره یا بدبو

احساس تخلیه ناقص مثانه

تکرر ادرار

بیماران ممکن است به طور متناوب دردی نیز زیر شکم خود احساس کنند. گاهی اوقات، احساس سنگینی مثانه نیز در آنها وجود دارد.

فتق مغبنی:

فتق مغبنی در مردان شایع تر است و شامل وجود یک توده در ناحیه اینگوینال در دیواره عضلات شکم وروده است. این امر باعث می شود که بخشی از روده بیرون بزند و در زیر شکم ایجاد درد کند که با جراحی درمان می شود.

آپاندیسیت:

التهاب آپاندیس است و در اثر یک عفونت غیر اختصاصی و معمولاً توسط باکتری های فلور روده ایجاد می شود.با درد در قسمت پایین شکم، گرفتگی و شدید در سمت راست ظاهر می شود. گاهی درد از اطراف ناف شروع می شود و معمولاً با تب، تهوع و استفراغ همراه است. التهاب آپاندیس سریع است و می تواند منجر به سوراخ شدن اندام شود. درمان این بیماری از طریق جراحی است.

وقتی زیر شکم شما درد می کند چه باید کرد؟

بیشتر علل درد زیر شکم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و بسیاری از راه حل‌ها نیز جراحی هستند. اگر درد مداوم در این منطقه دارید علائم را ارزیابی کنید و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید تا راه حلی سریع پیدا کنید.

اولین دیدگاه را بنویسید