خانه / برگزیده‌ها,

خشکی مفاصل در صبح از یک بیماری خبر می‌دهد

زانو
زانو

درست است که می‌تواند صبح‌ها احساس خشکی را در بدن ایجاد کند، اما اگر زیاد اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه وجود یک بیماری باشد. خشکی مفاصل در صبح‌، علامت چندین نوع آرتروز، از جمله آرتروز استئوآرتریت، نوع معمولی از آرتروز است که بسیاری از افراد با افزایش سن به آن مبتلا می‌شوند. همچنین علامت هشداردهنده انواع التهابی آرتروز است مانند:

• آرتریت روماتوئید
• آرتریت پسوریاتیک
• اسپوندیلیت آنکیلوزان

تعجب‌آور نیست که سالمندی و استئوآرتریت موجب خشکی صبحگاه می‌شود. افزایش سن موجب می‌شود تا غضروفی که مفاصل را تحت فشار قرار می‌دهد، خشک شود و مفاصل مقدار کمتری از مایع سینوویال را تولید ‌کند و حرکت مفصل روان‌ ‌نخواهد بود و احساس خشکی و درد خواهید داشت. گاهی به این مایع “ژل صبحگاهی” می‌گویند، زیرا مفاصل زمانی که برای چندین ساعت غیرفعال است، مانند ژلاتین سفت می‌شود. هنگامی که به این عوارض دچار هستید، التهاب همان چیزی است که موجب خشکی صبحگاه می‌شود. بزرگترین تفاوت بین خشکی صبحگاهی در افراد مبتلا به آرتروز و آرتریت التهابی این است که مدت آن طول می‌کشد. برای مبتلایان به استئوآرتریت، خشکی اغلب فقط چند دقیقه طول می‌کشد و با شروع حرکت کاهش می‌یابد. اگر آرتریت التهابی دارید، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد تا از بین برود.

خشکی صبحگاهی شایع‌ترین علامت اسپوندیلیت آنکیلوزان است که عمدتاً ستون فقرات، لگن و زانو را درگیر می‌کند. با یک نوع آرتریت، اغلب در ناحیه کمر و گردن دچار خشکی می‌شوید. دوره‌های طولانی استراحت مانند ۸ ساعت خواب، خشکی را در افراد مبتلا به آرتروز کمر و گردن بدتر می‌کند، اما با دوش آب گرم یا ورزش سبک نیز تسکین می‌یابد. سایر بیماری‌هایی که می‌تواند موجب خشکی صبحگاه شود عبارتند از:

• بیماری تیروئید
• کمبود ویتامین D
• ام‌.اس
• چاقی

اگر بیش از ۳ روز متوالی، با احساس خشکی و درد شدید از خواب بیدار می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است مفاصل را معاینه کند، آزمایش خون توصیه کند یا آزمایش بر روی مایعات مفصلی را برای بررسی التهاب، توصیه کند. نتایج آزمایش به تعیین علت خشکی صبحگاهی و به پزشک کمک می‌کند تا نحوه درمان را تشخیص دهد. اگر مبتلا به آرتروز گردن و کمر هستید، ممکن است از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

اگر آرتریت التهابی علت آن باشد، پزشک احتمالاً یک داروی ضدالتهابی تجویز خواهد کرد.

نشان داده شده که دسته‌ای از داروها به نام بیولوژیک، موجب کاهش خشکی صبحگاهی و کاهش درد، تورم و خستگی می‌شوند. علت خشکی مفاصل در صبحگاه هرچه باشد، پزشک ممکن است موارد زیر را نیز توصیه کند:

• ورزش‌های ملایم مانند یوگا یا تای‌چی
• تغییرات سبک زندگی سالم مانند کاهش وزن یا کاهش استرس
• فیزیوتراپی

هیچ‌کس دوست ندارد روزش را با احساس خشکی و درد شروع کند. پیدا کردن علت خشکی و انجام یک برنامه درمانی می‌تواند کمک کند تا برای شروع روز با آمادگی از خواب بیدار شوید.

اولین دیدگاه را بنویسید