خانه / برگزیده‌ها,

حال وخیم بازیگر پیشکسوت ایرانی امین تارخ / بیوگرافی کامل + عکس

کادر درمان بیمارستانی در پایتخت با تایید خبر بستری شدن امین تارخ در این مرکز اعلام کرد وی به دلیل سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده و اکنون به دستگاه تنفسی متصل است.

به گزارش ایران اندیش؛ مسعود کرامتی بازیگر سینما و از بستگان امین تارخ بیان کرد : امین تارخ چندی پیش به دلیل سکنه قلبی به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون در بخش آی سی یو بستری است. وی اضافه کرد این اتفاق به یکباره برای ایشان رخ داده اما حدود سی سال پیش قلب خود را جراحی کرده بودند.

امین تارخ در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت پزشکان قرار دارد.

بیوگرافی امین تاریخ

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در محلهٔ «سردوزک» شیراز متولد شد. پدرش در شش سالگی از شیراز به سیستان و بلوچستان منتقل شد. پس از سه سال مجدداً به همراه خانواده به شیراز بازگشت و به تحصیلات خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت[ و در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ مدیریت فرهنگی به پایان برد.

امین تارخ با منصوره شادمنش ازدواج کرد و سه فرزند به نام های  مانی ، نیما و نامی دارند که هر سه در زمینه هنر فعالیت دارند.

منصوره شادمنش متولد سال 1333 در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است، لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال 1357 دارد.

حال وخیم بازیگر پیشکسوت ایرانی امین تارخ / بیوگرافی کامل + عکس
امین تارخ و همسرش

کارنامه هنری

امین تارخ بازیگری صاحب سبک است و به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پردازد. او نقش‌های مختلف و مهمی را در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرده‌است. وی هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی مختلف و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته‌است. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده‌است.

وی در سینما تا به حال افتخار بازیگری در 29 فیلم سینمایی را داشته و و در 11 مجموعه تلوزیونی هم نیز ایفای نقش کرده است.از جمله فیلم های سینمایی که وی در آن حضور داشته میتوان به قاعده بازی ، رئیس ، پابرهنه در بهشت و… اشاره کرد . همچنین از سریال های پربیننده تلوریونی با حضور امین تارخ میتوان به سریال های اغما ، جراحت ، سربداران و معصومیت از دست رفته اشاره کرد.او همچنین در تئاتر هم سابقه درخشانی داشته که آثار او مربوط به سالهای دور است همچون مرگ یزدگرد ، بکت ، اتللو و….

حال وخیم بازیگر پیشکسوت ایرانی امین تارخ / بیوگرافی کامل + عکس

جوایز و انتخابها

  •      کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرونده هاوانا)
  •     لوح تقدیر بازیگر نقش اول مرد مجله گزارش فیلم (مجسمه) – سال 1372
  •     دوره 15 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1375
  •     دوره 24 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال 1384
  •     برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماه و خورشید)
  •     برنده تندیس شبکه سوم سیما بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
  •     برنده تندیس حافظ مجله دنیای تصویر بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
  •     برنده تندیس جشنواره عاشورائیان بهترین بازیگر نقش اول (معصومیت از دست رفته)
  •     لوح افتخار به عنوان «هنرمند ملی» – سال 1387

اولین دیدگاه را بنویسید