خانه / برگزیده‌ها,

تدابیر نوشیدن آب

به گزارش ایران اندیش؛ براساس سخن های الشیخ الرئیس ابن سینا سفارش شده که آب را خالی و به تنهایی میل نکنید و چیزی به آن افزوده کنید.

یعنی کسانی که عادت به آب خوردن زیاد دارند حتما با آب چیزی مخلوط کنند (آب را مضاف کنند) مثلا مقداری گلاب، عرق بیدمشک یا عرق بهارنارنج به آب آشامیدنی خود اضافه کنند، یا عرق نعنا و… هرکسی براساس طبعی که دارد استفاده کند.

کسانی که دوست دارند آب خالی میل کنند و سالم هستند و بیماری ندارند و همه نکات سلامت را هم رعایت می کنید ؛ به اندازه تشنگی و آبی که دمای آن تقریبا به اندازه دمای آب کوزه است برای افراد سالم اشکالی ندارد.

اما برای کسانی که بیماری دارند مثلا بیماری قند دارند یا بیماری ام اس دارند یا فشار خون دارند و یا به هر دلیلی بیماری دارند، توصیه نمی شود.

برای بچه ها مخلوط آب و عسل، مخلوط آب و شیره انگور بسیار عالی است. بچه هایی که از این ترکیب ها به جای آب استفاده می کنند بسیار کمتر بیمار می شوند.

کسانی که آب زیاد می خورند ، زیاد دچار بیماری می شوند.

در روایات آمده است که آب سرد بیماری است و آب گرم داروست، بنابراین یکی از چیز هایی که میتوان به آب اضافه کرد، حرارت است.

کسانی که بیمار هستند میتوانند آبی که جوشیده شده و اندکی ، به مقدار خیلی کم دهان را بسوزاند استفاده کنند .

تدابیر نوشیدن آب

خوردن آب داغ بر اساس روایات کراهت دارد، و بیماری زا است و باعث ارخاء یا شل شدن دریچه معده می شود.آب جوش بسیار گرم (به طوری که دهان را نسوزاند) از بین برنده بادهاست و جهت مالیخولیا، سردرد سرد، جوش‌های حلق، زخم‌های سینه و ریه، اغتسال معده و رفع تشنگی بلغمی و سوداوی (نوعی تشنگی کاذب که فرد هر چه آب می‌خورد، سیر نمی‌شود) و پاک کردن معده و تسکین درد و خارش بدن مفید است.

بنابراین آب داغ منظور نیست . منظور آبی که مقداری حرارت آن احساس شود.

کسانی که هیچ بیماری ندارند می توانند یک کوزه ای را تهیه کنند وبه اندازه تشنگی از آن مصرف کند.

یک شخصی در سال 1964 که حدودا 55 سال پیش اعلام کرده که هر انسان در روز به 8 لیوان آب نیاز دارد، و بعد از آن هیچ منبع طب جدید یا طب قدیم ، هیچ کتاب یا مقاله معتبر پزشکی و علمی آن را تایید نکرده است که انسان بدون هیچ دلیلی در روز 8 لیوان آب بخورد.

خداوند متعال قدرت تشنگی و گرسنگی را در انسان قرار داده است، و هیچ نیازی نیست که انسان بدون دلیل آب بخورد.

امّا کسانی که تشنه نمی شوند چه کار کنند؟

انسان ها در بدنشان هرمونی دارند که در هیپوفیز خلفی است به نام ای دی اچ ( آنتی دیورکتیک هورمون) این هرمون وظیفه مدیریت آب را بر عهده دارد.

هرمون ای دی اچ هرگاه احساس کند که منابع آب کم شده و آب به بدن کم تر میرسد نقش مدیریتی خودش را شروع می کند، و با غلیظ کردن ادرار و عرق بدن انسان و در سیستم گردش خون دخالت کرده و مانع از هدر رفتن آب بدن می شود.

این هرمون مدیر کل آب های بدن هست . یک بیماری در بدن داریم به نام دیابت بی مزه ( diabetes insipidus)که از نبودن این هرمون در بدن فرد ایجاد می شود.

کسی که تشنه نمی شود اتفاقا نباید آب بخورد، منابع آبی بدن آن زیاد است و بدن تشخیص می دهد.

کسانی که آب زیاد می خورند زودتر پیر می شوند زیرا انرژی سلول ها کم می شود ، زودتر پیر می شوند.

کسانی که مدیریت درستی بر آب خوردن دارند سنگ کلیه خیلی کمتر ایجاد می شود، یعنی اینکه به اندازه تشنگی آب می خورند و یا آب را با یک افزودنی می خورند. براین اساس کتاب پاتو لوژی رابینز نوشته شده که خیلی از سنگ هایی که در کلیه و در بدن انسان تشکیل می شود به خاطر کمبود انرژی سلول های کلیوی است. آب زیاد انرژی را کم می کند و در نتیجه مدیریت در تغلیظ موادی که انسان مصرف کرده است بهم میخورد و سنگ تولید می شود. تولید سنگ از ضعف است و نه از قوت، پس بنابراین باید این انرژی بالا برود.

آب یخ و آب تگری و برف، برای افراد جوان گرم مزاج قوی البنیه که مزاج دموی و عضلات درشت دارند، مفید است و برای دیگر افراد بسیار مضر است. یکی از مضرترین موادی که در سبد غذایی ما در این نیم قرن اخیر به برکت یخچال‌ها و فریزر‌ها آمده است. آب سرد و یخ و مواد شبیه آن مانند بستنی و… است.

آب بسیار سرد (مانند آب یخ و برف و یا آبی که در آن یخ انداخته باشند) بسیار مضر است؛ آب سرد و یخ عموما خاموش کننده حرارت غریزی و ضعیف کننده عصب هاست (سکته، فلج، آماس، لقوه و پارکینسون از سردی عصب است) و باعث سردرد سرد، گرفتگی عروق و سنگ کلیه و کیسه صفرا، ضعف مغز، سینه، معده، روده، بیماری‌های صعب العلاج کبدی، قولنج، ضعف میل جنسی و باعث سستی، استرخاء، رعشه (لرزش)، تحریک خلط گلو، نزلات (که ام الامراض است)، درد هنگام زایمان، سرفه، ورم لوزه‌ها و امثال این هاست، خصوصا زیاده روی در خوردن آن و بی وقت خوردن.

درباره آب یخ و سرد گفته اند که جوان را پیر می‌کند و پیر را می‌کشد و اگر ضربه خود را در جوانی به تو نزند، در پیری حتما ضربه خود را به تو خواهد زد. علت این امر آن است که با خاموش کردن حرارت غریزی باعث کاهش عمر می‌شود. به همین علت نوشیدن آب بسیار سرد برای همه مضر و بسیار بد است. حتی برای گرم مزاجان بهترین آب، آب خنکی است که با یخ در تماس نباشد و خیلی سرد نشده باشد. آب سرد معتدل در صورتی که با تماس مستقیم یخ سرد نشده باشد، موافق‌ترین آب و بهترین آب برای افراد سالم است.

اولین دیدگاه را بنویسید