خانه / برگزیده‌ها,

این نکات را رعایت کنید تا دچار مسمومیت گیاهان دارویی نشوید

مسمومیت
مسمومیت

الناز بهروز،در هفته مسمومیت، در خصوص خطرات برخی از داروهای گیاهی اظهار داشت : محلول اوکالیپتوس که به منظور بُخور دادن و استنشاق بخارات آن در بازار وجود دارد، در صورتیکه به اشتباه خورده شود، حتی در مقادیر کم (یک قاشق) می تواند کُشنده باشد. از القای استفراغ در مسمومیت با این فرآورده خوداری نموده مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل نمایید.

دکتر الناز بهروز تأکید کرد :رعایت نکات زیر می تواند در پیشگیری از مسمومیت های گیاهی بسیار حایز اهمیت باشد:

1 ) مصرف هر نوع گیاهی توسط حیوانات اهلی و وحشی، بیانگر غیر سمی بودن آن نیست.

2 ) از خوردن قسمت های مختلف هر نوع گیاهی که برای شما ناشناخته است خودداری کنید.

3 ) در هنگام قدم زدن در پارک، جنگل و باغ مواظب کودکانتان باشید تا به گیاهان دست نزنند و گیاه را به دهان نبرند.

4 ) در صورت تمایل به نگهداری دانه ها و قسمت های خشک شده گیاهان در منزل، آنها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

5 ) نام گیاهان موجود در اطراف محیط کار و منزل خود را یاد بگیرید تا در صورت بروز مسمومیت با آنها بتوانید با ذکر نام گیاه، پزشک را در درمان هر چه بهتر مسموم یاری کنید.

6 ) در بسیاری از موارد، پختن گیاه سبب باعث از بین رفتن مواد سمی موجود در آن نمی شود.

7 ) هرگز از گیاهان ناشناخته جهت مصارف دارویی،به صورت دم کرده،جوشانده و غیره استفاده نکنید.

8 ) در صورت تمایل به مصرف گیاهان دارویی، حتماً آنها را از مکان های مجاز و معتبر و تحت نظر پزشک و داروساز مصرف نمایید.

9) در منزل خود از نگهداری گیاهان تزئینی مانند فلفل تزئینی، که دارای میوه ها و ظاهر جذاب برای کودکان می باشد خودداری نمایید.کنجکاوی ذاتی کودکان زیر 5 سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخشهای مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می شود. به رغم سمی نبودن گیاه فلفل، ولی تماس پوست و چشم با میوه فلفل تزئینی بسیار سوزاننده می باشد.

10) شیره سمی برخی از گیاهان سمی آپارتمانی مانند دیفن باخیا و کالادیوم که از محل جداشدن برگ از ساقه و یا شکستن و خراش برگ و ساقه ایجاد می شود، در صورت خورده شدن می تواند سبب تورم،خارش و سوزش مخاط دهان و خفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود. به محض تماس ناخواسته با این گیاهان، پوست و دهان را با آب فراوان شست و شو دهید و فرد مصدوم را به مراکز درمانی منتقل نمایید.

وی در پایان افزود :در صورت برخورد با هرگونه مسمومیت گیاهی بویژه در کودکان، جهت أخذ اطلاعات اولیه و راهنمایی های مورد نیاز، موارد را با مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم و با شماره گیری 190( داخلی 2 ) در میان گذاشته و در صورت نیاز بیمار را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

اولین دیدگاه را بنویسید