خانه / برگزیده‌ها,

این نشانه‌هایعنی کمبود ویتامین B ۱۲

ویتامین
ویتامین

با بالارفتن سن قابلیت جذب ویتامین به خصوص ویتامین B ۱۲ از غذا‌ها نیز کند می‌شود و از هر ۱۰۰ زن ۴۰ تا ۵۹ ساله ۴ نفر کمبود ویتامین B ۱۲ دارند و بیشترشان نیز در مرز روبه روشدن با کمبود ویتامین قرار دارند.

اما بالا رفتن سن تنها دلیل قانع کننده برای کمبود این ویتامین در بدن نیست و می‌تواند دلایل دیگری از قبیل نخوردن گوشت استفاده از دارو‌های خاص – مانند متفورمین– یا برخی دارو‌های معمول برای سوزش سردل و حتی کاهش وزن با عمل جراحی باشد.

نتیجه کمبود ویتامین، می‌تواند از خستگی مزمن تا ضعف بینایی را نشان دهد. اگر نشانه‌هایی که در ادامه گفته می‌شود برایتان آشنا بود، با پزشک خود صحبت کنید تا یک تست خون از شما بگیرد. اگر مشکل کمبود ویتامین داشته باشید، می‌توانید با استفاده از مکمل یا تزریق ویتامین در عرض چند هفته مانند قبل سلامتی تان را بدست آورید.

لیستی از علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B ۱۲ در بدن

۱. بعد از ظهر‌ها خیلی سخت می‌توانید بیدار بمانید – حتی اگر شب قبل ۸ ساعت خوابیده باشید

خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین B ۱۲ است. دلیلش هم این است که بدنتان برای ساخت سلول‌های قرمز خونی وابسته به ویتامین هاست، که اکسیژن را به بخش‌های دیگر بدن حمل می‌کنند.

نشانه‌های کمبود ویتامین B ۱۲

بنابراین، نبود اکسیژن کافی در سلول‌ها باعث احساس خستگی می‌شود، حتی اگر هم زیاد خوابیده باشید. خستگی می‌تواند چندین معنا داشته باشد، پس فقط به خاطر خستگی مزمن نمی‌توانید برای خود ویتامین B ۱۲ تجویز کنید.

پزشکان با مشاهده خستگی و چند نشانه‌ی دیگر کمبود B ۱۲ را تشخیص می‌دهند.

۲. پاکت خریدتان به نظر ۱۰۰ کیلو می‌آید

بدون دریافت اکسیژن، عضلات احساس ضعف می‌کنند. افرادی که چنین نشانه‌ای دارند، فکر کنند مشکل از خستگی یا نخوردن غذای کافی است.

اما یک آزمایش می‌تواند نشان دهد که مشکل اصلی کمبود ویتامین B ۱۲ است. با دریافت ویتامین B ۱۲ این ضعف از بین می‌رود.

۳. نقش کمبود ویتامین B ۱۲ در بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن

برخی افراد که کمبود B ۱۲ دارند می‌گویند: احساس می‌کنم یک جریان برق از سر تا پایم در حرکت است. همچنین در بدن احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن دارید.

تمام این احساسات عجیب به دلیل آسیب وارد شدن به سیستم عصبی است، که با کاهش اکسیژن در سلول‌ها تحریک می‌شود.

۴. فراموشی و رابطه آن با کمبود ویتامین B ۱۲

فراموش کار یا حواس پرت شده اید، نام دوستتان را به خاطر نمی‌آورید، شاید نگران شوید که به آلزایمر زودرس مبتلا شده اید، اما گاهی کمبود B ۱۲ مقصر اصلی است.

نشانه‌های کمبود ویتامین B ۱۲

دربرخی بیماران که سنشان بالاست گاهی کمبود B ۱۲ را با آلزایمر اشتباه می‌گیرند. از چنین بیمارانی تست خون گرفته می‌شود و همین پایین بود ن سطح ویتامین B ۱۲ تشخیص داده شد پزشک مکمل ویتامین B ۱۲ تجویز می‌کند تا این نشانه‌ها از بین بروند.

۵. احساس گیجی و رابطه آن با کمبود ویتامین B ۱۲

داشتن سرگیجه یکی دیگر از علام کمبود B ۱۲ است. اما، سرگیجه همیشه نمی‌تواند علامت کمبود این ویتامین باشد و بهتر است تشخیص را به پزشک واگذار کنید.

۶. کمبود ویتامین B ۱۲ و نقش آن در رنگ پریدگی پوست

اگر متوجه شدید که رنگ پوستتان رو به زردی می‌رود، ممکن است علتش کمبود B ۱۲ باشد. وقتی کمبود این ویتامین را دارید سلول‌های قرمز به آسانی شکسته می‌شوند، که باعث زرد شدن رنگ پوست می‌شود.

۷. زبانی صاف و قرمز با کمبود ویتامین B ۱۲

نصف کسانی که کمبود شدید ویتامین B ۱۲ دارند برآمدگی‌های ریز روی زبانشان را از دست می‌دهند، مخصوصا آن‌هایی که دور لبه‌ی زبان هستند.

همچنین بیماران از سوزش زبان، خصوصا پشت زبان شکایت می‌کنند. از آنجا که بیشتر این برآمدگی‌های ریز حاوی غدد چشایی هستند اگر مقدار زیادی از دست بدهید دیگر حتی غذا‌های مورد علاقه تان نیز بی مزه می‌شوند.

نشانه‌های کمبود ویتامین B ۱۲

در واقع خانم‌هایی که ویتامین B ۱۲ بدنشان پایین است، می‌توانند راحت‌تر وزن کم کنند، چون غذا‌ها دیگر برایشان طعمی ندارند، اما این اصلا روش عاقلانه‌ای برای کاهش وزن نیست.

۸. هر چیز کوچکی باعث گریه یا نگرانی تان می‌شود

بیشتر از هر وقت دیگری احساس اضطراب و پایین بودن دارید؟ کمبود B ۱۲ روی خلق و خو نیز اثر می‌گذارد و فرد را به سمت افسردگی و اضطراب هدایت می‌کند.

۹. چشم تان یک مشکلی دارد

در موارد حاد، کمبود B ۱۲ می‌تواند روی عروق خونی در شبکیه چشم تاثیر بگذارد. در نتیجه، تاری دید، دو بینی، حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی اتفاق می‌افتد. در برخی بیماران کمبود B ۱۲ به شبکیه چشم آسیب می‌رساند، کم کم در دید افراد یک سایه مشاهده می‌شود تا وقتی که سطح B ۱۲ بدن را بالا بردند و علائم متوقف شده است.

اولین دیدگاه را بنویسید