خانه / برگزیده‌ها,

این مواد غذایی برای مغز مخرب هستند

سیب زمینی سرخ کرده
سیب زمینی سرخ کرده

یکی از بهترین راهکارها برای دستیابی به این هدف مهم، داشتن رژیم غذایی سالمی است که مواد غذایی مضر و نامناسب را از مغز دور نگه می‌دارد. اما واقعا کدام گروه از مواد غذایی تا این اندازه برای سلامت مغز مخرب هستند؟

  1. شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)
    قندهای مصنوعی گرفته ‌شده از شربت ذرت که با مخفف HFCS شناخته می‌شوند، پس از ورود با حجم بالا به درون جریان خون باعث مشکلات مهمی خواهند شد. درواقع، قند اضافی در جریان خون می‌تواند با پروتئین‌ها تعامل کند و ترکیبات خطرناکی را به‌وجود بیاورد که با مخفف AGEs شناخته می‌شوند. این ترکیبات به شکل‌گیری التهاب در رگ‌های خونی و دیگر بافت‌‌های بدن کمک می‌کنند. تکرار چنین روندی به‌مرور زمان باعث پدید آمدن التهاب مزمن در بدن می‌شود و درنهایت به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، سکته و بیماری‌های دژنراتیو مغز منتهی خواهد شد.
  2. آسپارتام
    این شیرین‌کننده مصنوعی در تولید هزاران محصول ازجمله نوشابه‌های رژیمی، آدامس، ماست، سس‌های سالاد، داروها، شربت‌های سرفه و حتی مولتی‌ویتامین‌ها کاربرد دارد. اما واقعیت این است که مصرف آسپارتام می‌تواند خطرناک باشد، مخصوصا برای مغز. دلیلش هم این است که آسپارتام می‌تواند سطح فنیل‌آلانین و اسید آسپارتیک را در بدن افزایش دهد، درحالی که این ترکیبات می‌توانند فعالیت‌ انتقال‌دهنده‌های عصبی، دوپامین، نوراپی‌نفرین و سروتونین را مختل سازند؛ یعنی همان عناصری که تنظیم‌کننده فعالیت‌های عصبی هستند.
  3. غذاهای سرخ‌شده
    احتمالا می‌دانید که غذاهای سرخ‌شده جزو آن دسته از غذاهای مضری هستند که نمی‌توان لذت‌بخش بودن آنها را انکار کرد. اما غذاهای سرخ‌شده نه‌تنها به افزایش وزن و افزایش کلسترول خون کمک می‌کنند بلکه در شکل‌گیری ترکیبات AGEs هم نقش دارند. همان‌طور که در بخش اول توضیح داده شد، این ترکیبات به سلامت عروق خونی آسیب می‌رسانند درحالی که پیوند مستقیم و مهمی بین سلامت عروق خونی و سلامت مغز وجود دارد. پس اگر واقعا می‌خواهید به محافظت از سلامت مغزتان کمک کنید، چاره‌ای ندارید جز کنار گذاشتن غذاهای سرخ‌شده یا به حداقل رساندن مصرف آنها.
  4. مواد غذایی کم‌فیبر
    اگرچه مواد غذایی کم‌فیبر به اندازه گزینه‌های قبلی برای سلامت مغز مضر نیستند اما بهترین انتخاب ممکن هم نخواهند بود. مضرات مواد غذایی کم‌فیبر برای مغز زمانی روشن می‌شود که ابتدا با فواید مواد غذایی پرفیبر آشنا شده باشیم. درواقع، دانشمندان بارها تاکید کرده‌اند که مواد غذایی پرفیبر مستقیما جذب مواد غذایی مصرفی را ارتقا می‌دهند و از این طریق واکنش انسولینی بدن را کمتر می‌کنند، درحالی که همین روند خطر شکل‌گیری التهاب مزمن در بدن و ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، مصرف مواد غذایی پرفیبر به شکل‌گیری احساس سیری طولانی‌تر کمک می‌رساند و درنهایت خطر اضافه‌وزن را پایین می‌آورد. اما مواد غذایی کم‌فیبر هیچ کدام از این فواید را ندارند و اثرات معکوسی به بار می‌آورند.
  5. آرد سفید
    تکنیک‌های تصفیه‌سازی مدرن که برای ساختن آرد سفید کاربرد دارند، بخش مهمی از مواد مغذی را در آرد سفید نابود می‌کنند. به همین دلیل هم آرد سفید دارای شاخص گلایسمیک بالایی است و مصرف آن با افزایش سریع قند خون همراه می‌شود. این روند می‌تواند عملکرد مغز را مختل کند و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش دهد. بنابراین، برای محافظت از سلامت مغز باید از غلات سبوس‌دار و نان‌های بر پایه آرد سبوس‌دار به‌جای آرد سفید استفاده کنید.

اولین دیدگاه را بنویسید