خانه / اقتصادی,

افزایش هنگفت شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید

به گزارش ایران اندیش؛ محسن امینی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد گفت : با توجه به تصویب بودجه دانشگاه برای سال تحصیلی جاری و نیز علی رغم اعلام افزایش شهریه ۲۰ تا ۴۰ درصدی از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در دانشگاه آزاد اسلامی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه در برخی واحدهای مستقر در شهرهای کم برخوردار حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کمتر از میزان اعلام شده از ۵ درصد شروع می‌شود و بنا به شرایط منطقه‌ای و وضعیت رشته‌ها تا ۳۹ درصد افزایش خواهیم داشت.

میزان شهریه به چه چیزهایی بستگی دارد؟

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه اعلام کرد افزایش شهریه در مقاطع مختلف، متفاوت بوده و در مقاطع کاردانی و کارشناسی یک کف و سقفی دارد و برای مقاطع ارشد و دکتری نیز کف و سقف دیگری مشخص شده است. امینی با اشاره به اینکه در یک مدل پویا، میزان شهریه براساس محل تحصیل دانشجو و رشته‌های مختلف تحصیلی متفاوت تعیین شده است، افزود: میزان دریافت شهریه از یک سو به نوع واحد و منطقه‌ای که خدمات ارائه می‌دهد (سطح واحد) و از سوی دیگر به هزینه تمام شده رشته و میزان تقاضای رشته تحصیلی بستگی دارد.

این مقام مسئول اعلام کرد میزان دریافت شهریه به رتبه واحدها بستگی دارد و گفت کلیه واحدهای دانشگاه آزاد در ۲۶ رتبه و در ۱۳ دسته تقسیم کردیم، براساس این رتبه بندی، عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فناوری و … ارزیابی می‌شود و میزان دریافت شهریه براساس این رتبه بندی در واحدها متفاوت است. به طور مثال واحد علوم تحقیقات، واحد تهران مرکز و برخی دیگر از واحدهای تهران و تعدادی از واحدهای مراکز استان‌ها در رتبه یک قرار دارند.امینی ضمن تاکید بر اینکه که در تعیین شهریه، عدالت آموزشی باید رعایت شود، تصریح کرد: اینطور نیست که شهریه یک دانشجو در واحد علوم تحقیقات با شهریه دانشجوی دیگری در یک واحد دوردست یکسان باشد.

از دیگر معیارهای دریافت شهریه نوع رشته تحصیلی و تقاضا عنوان شده است ، به طور مثال شهریه رشته مدیریت، حسابداری و حقوق با رشته جغرافیا، تاریخ و فلسفه قطعاً متفاوت خواهد بود؛ چرا که نوع هزینه‌ها، اساتید و ارائه خدمات در این رشته‌ها با یکدیگر متفاوت است. یا مثلاً شهریه رشته‌های علوم پایه نسبت به فنی و مهندسی از جمله کامپیوتر، برق و عمران پایین‌تر محاسبه خواهد شد.

منبع:مهر

اولین دیدگاه را بنویسید