خانه / برگزیده‌ها,

افراد مبتلا به دیابت این کارها را انجام دهند

، عذرا باقری لاهیجی،اظهار کرد: سالمند مبتلا به بیماری دیابت، می تواند از نان های سبوس­دار استفاده کند؛ قند، شکر و شیرینی را از برنامه غذایی خود حذف کند و از مواد نشاسته ای، مانند: نان، برنج، سیب زمینی، گندم، جو و ماکارونی، به میزانی که موجب افزایش وزن نشود، استفاده کند.

وی تصریح کرد که این افراد باید افزایش تعداد وعده های غذایی؛ کاهش مقدار مصرف غذا در هر وعده؛ متناسب بودن غذای مصرفی با فعالیت های بدنی؛ حذف نکردن یکی از وعده های اصلی غذا به ویژه در سالمندان لاغر یا تحت درمان دارویی؛ استفاده زیاد از میوه های غیر شیرین مانند: سیب، گلابی، انواع توت، کیوی، مرکبات، آناناس و سبزی ها در وعده های غذایی؛ محدود کردن مصرف میوه های شیرین، مانند: انگور، خربزه، خرما و توت و مصرف بیشتر حبوبات در برنامه غذایی را داشته باشند.

کاهش مصرف چربی ها

باقری لاهیجی گفت: سالمندان مبتلا به دیابت، لازم است که از گوشت، شیر و ماست کم چرب استفاده کنند؛ مصرف زرده تخم مرغ محدود شود؛ از گوشت های احشایی، مانند: جگر، مغز، قلوه و کله­پاچه کمتر مصرف کنند و روغن مایع کانولا و زیتون را در سفره غذایی داشته باشند.

این کارشناس اظهار کرد که بعضی از افراد مبتلا به دیابت، می توانند با نظر پزشک معالج خود روزه بگیرند و ورزش و تمرینات بدنی داشته باشند؛ زیرا افزایش تمرینات بدنی، در کنترل بیماری قند، اهمیت بسیار دارد. وی ادامه داد: ورزش و تمرینات بدنی، باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت شخص باشد و به طور منظم و مستمر انجام شود.

کارشناس برنامه سالمند مرکز بهداشت شهرستان قزوین، با بیان اینکه بهتر است که ورزش سالمندان، بعد از ظهرها باشد؛ تاکید کرد: آنان باید ورزش های سبکی، مانند نرمش و پیاده روی انجام دهند و البته بهتر است، قبل از شروع، در مورد نوع ورزش، با پزشک مشورت کنند.

برخورد با اُفت قند خون

وی تصریح کرد: علایم کاهش قند خون، مانند: احساس ضعف شدید و بی حالی، لرزش و تعریق را باید به سالمند آموزش داد و در صورت بروز این علایم، سالمند، بلافاصله، سه حبه قند در یک لیوان آب؛ یا دو قاشق مرباخوری شکر در یک لیوان آب، و یا سه چهارم لیوان آب میوه یا یک قاشق غذاخوری عسل میل کند و تا یک ساعت دیگر، یک وعده غذایی، شامل کربو هیدرات و پروتئین مصرف کند و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند.

مراقبت از پاها

به گفته این کارشناس بهداشتی، سالمندان دیابتی، هر روز پاهای خود را با آب ولرم و صابون بشویند؛ بین انگشتان خود را با حوله نرم خشک کنند؛ ناخن های پا را کوتاه نگه دارند؛ جوراب خود را روزانه عوض کنند؛ از جوراب نخی و ضخیم استفاده کنند و کفش های راحتی، پاشنه کوتاه و پنجه پهن بپوشند.

باقری لاهیجی هشدار داد: سالمندان برای جلوگیری از جراحت های احتمالی پا، با پای برهنه در منزل راه نروند؛ از کفش راحتی و دمپایی استفاده کنند؛ پاها را روزانه از نظر وجود قرمزی، تورم، تغییر رنگ، ترک خوردگی و ترشح اطراف ناخن بررسی کنند(برای مشاهده کف پا می توانند از آینه استفاده کنند) و از نزدیک کردن پای خود به آتش، بخاری، شوفاژ و هر وسیله گرمایی دیگر خودداری کنند.

اولین دیدگاه را بنویسید