خانه / برگزیده‌ها,

از هر سه زن یک نفر به این بیماری مبتلا می شود

پوکی استخوان
پوکی استخوان

عضو هیات علمی دنشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: براساس برآوردهای اخیر به طور تقریبی یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد بالای 50 سال مبتلا به بیماری پوکی استخوان هستند .
دکتر علیرضا موسویان با اشاره به اینکه پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و در نتیجه افزایش شکنندگی و افزایش خطر شکستگی استخوان مشخص می‌شود خاطر نشان کرد: بعد از سن 30 سالگی با تغییر تعادل میان تخریب بافت استخوانی و ساخته شدن بافت جدید، ‌آرام آرام، استخوانها قدرت خود را از دست می‌دهند .

وی با اشاره به اینکه مهمترین و شایعترین محل شکستگی‌ها، مهره‌ها، مفصل ران و مچ دست هاست که بر اثر ضربات جزئی و یا زمین خوردن و یا بدون هیچ علتی اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: پوکی استخوان، بزرگترین علت شکستگی استخوان در سنین بالا خصوصاً‌ در زنان یائسه می‌باشد .

دکتر موسویان با بیان اینکه از آنجا که تراکم استخوان در مردان بیشتر از زنان است ،‌ زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان و شکستگی ناشی ازآن مبتلا می‌شوند، گفت: کاهش استروژن در دوران یائسگی موجب کاهش سریعتر توده استخوانی شده و پوکی استخوان را تسریع می‌کند .

وی با اشاره به اینکه احتمال بروز علائم پوکی استخوان در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر است، گفت: نژاد ، جنسیت، وزن زمان کودکی، وزن در سن 15 سالگی ، سن شروع یائسگی در زنان ، کم تحرکی و ورزش نکردن ،‌کشیدن سیگار ، مصرف الکل، کمبود ویتامین D و مصرف ناکافی شیر و لبنیات از دیگر عوامل بروز این بیماری می‌باشد .

دکتر موسویان با بیان اینکه حفظ وزن مطلوب بدن و انجام حرکات منظم ورزشی ، احتمال پوکی استخوان و شکستگی های مربوط به آن را کاهش می دهد و یکی از بهترین راهها برای ساختن و حفظ استخوانهای سالم می‌باشد ، عنوان کرد: انجام ورزش های مفید مانند پیاده روی و دوی آهسته برای تحریک استخوان سازی ضروری است .

وی با اشاره به اینکه مصرف فرآورده های حاوی کلیسم، دریافت ویتامین دی به اندازه کافی، استفاده از نور مستقیم خورشید به مدت روزانه 15 تا 30 دقیقه، مصرف روغن غیر اشباع به جای روغن جامد، مصرف نوشیدنی و اب میوه های طبیعی و ماهی در حفظ سلامت استخوانی افراد موثر است، گفت: افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند باید عواملی که در خانه شانس بروز شکستگی ها را در فرد افزایش می‌دهد را تصحیح کنند؛ در حین برداشتن یا حمل اشیاء باید احتیاط کنند و اگر در راه رفتن مشکل دارند از ابزارهای کمکی خاص جهت راه رفتن استفاده کنند تا احتمال افتادن و به زمین خوردنشان کاهش یابد.

اولین دیدگاه را بنویسید